Razgovarala: Elma Hodžić
Dragan Markovina je historičar, publicista i aktivista čije se djelovanje odvija na sjecištu akademskog, političkog i kulturnog prostora bivše Jugoslavije. Rođen u Mostaru, doktor historije, bivši univerzitetski profesor i autor niza zapaženih knjiga, Markovina se u javnosti ističe kao jedan od najdosljednijih kritičara historijskog revizionizma, nacionalizma i kolektivnog zaborava. Njegov rad pratim s ozbiljnom dozom divljenja – zbog njegove visprenosti i sposobnosti da istovremeno djeluje u različitim medijima i formatima pripovijedanja, ali i zbog načina na koji pristupa historiji: ne kao pukoj obradi činjenica, već kao istinskom znanju koje traži angažman, odgovornost i jasno artikuliran pogled na svijet. Ono što njegov rad čini izuzetnim nije samo sadržaj – već i ton: slobodan, neopterećen političkim i institucionalnim pritiscima. U tom duhu napisao je još jednu knjigu: Naše heroine. Ova knjiga posebno je vrijedna i po tome što biografske crtice deset žena – narodnih heroina iz Bosne i Hercegovine – donosi s dubokom ljudskošću i razumijevanjem, prikazujući ih kao osobe od krvi i mesa, čija je borba itekako stvarna i današnjem čitatelju bliska. Markovina ovom knjigom povezuje prošlost s onim što živimo danas, potičući nas da se zapitamo: gdje su heroine današnjice – i hoćemo li ih znati prepoznati?
Za one koji Vas možda ne poznaju dovoljno: kako biste Vi sami opisali svoj rad? Šta Vas, u najdubljem smislu, pokreće da pišete i govorite – i to u tako različitim formatima?
Iskreno, sad teče već dvanaesta godina otkad sam na javnoj sceni, prije toga sam deset godina radio na splitskom Filozofskom fakultetu kao povjesničar i sasvim je sigurno da mi je inicijalni poticaj za profesiju došao iz potrebe da razumijem zbog čega nam se dogodila kataklizma koja se dogodila i zašto se moj rodni Mostar tako urušio. Naravno, s vremenom se čovjek mijenja, pa je tu uz želju za razumijevanjem došao i neki bijes zbog svega toga, frustracija, želja da se nešto promijeni. Onda je, da se ne lažemo, bitnu ulogu odigrao i ego te činjenica da je zavodljivo biti prepoznat u javnosti i moći doprijeti do velikog broja ljudi. A na koncu je valjda došlo i neko smirenje, vjerovanje u ono što se radi, bez velikih iluzija o mogućnostima utjecaja, izgradnja nekog vlastitog svijeta i na koncu odavanje nečemu što će valjda trajnije ostati te bijeg od svake vrste isključivosti i ogorčenosti, od čega sam dugo vremena patio, kao i mnogi. Naravno, tu borbu protiv vlastitog ega i ogorčenosti nikad u potpunosti ne dobijemo, ali dobro je dok smo ih svjesni.

Foto: Almin Zrno
Prostora za javno djelovanje ima
Kako Vi razumijete ulogu historičara u današnjem društvu – da li ona podrazumijeva samo analizu prošlosti, ili i moralnu odgovornost prema sadašnjosti? Ili nešto treće?
Ona bi svakako trebala podrazumijevati ovo drugo, čak mislim da je u današnjim okolnostima koje sad traje već i tri i pol desetljeća, takva vrsta odgovornosti i primarna, što znači multiperspektivnost, odmak od isključivosti, ali i jasan stav oko tema o kojima je riječ i koje izazivaju podjele. Tim prije jer nažalost živimo u društvu u kojem je povjesničarima namijenjeno da budu čuvari nacionalnih i državnih istina i mitova, a svima koji se u to ne uklapaju zatvoren je pristup institucijama. Ili, da budem iskren, skoro svima. No, da se opet ne lažemo, nije bilo posebno drugačije ni prije, samo što je sve skupa imalo predznak i poruku koji su mi bliski, za razliku od današnjih nacionalističkih vrijednosti. No, opet, istina je i to da prostora za javno djelovanje čak i u takvim okolnostima itekako ima i da se može nešto u tom smislu ostaviti iza sebe.
Naše heroine
Nova knjiga Naše heroine vraća u fokus deset žena – narodnih heroina iz Bosne i Hercegovine – koje je savremeno društvo gotovo zaboravilo. Šta je za Vas bio lični i intelektualni impuls da pišete baš o njima? I to baš sada…
S obzirom da paralelno radim previše stvari i doista imam hiperprodukciju knjiga i tekstova, koja dijelom sigurno ima veze i s egom kojeg sam spomenuo u prvom odgovoru, ali i puno više s tim što smatram da čovjek koji ima tu privilegiju živjeti u rijetkoj ulozi javnog intelektualca, jednostavno mora svaki dan pisati i knjige i baviti se raznim temama, a ne biti isključivo komentator zbilje, ova knjiga je došla na ideju i dugotrajno inzistiranje Dragane Tomašević Karahasan, jedne od urednica biblioteke sarajevske Prosvjete. Koja mi je ponudila argumente koje nisam mogao odbiti, odnosno s kojima se slažem, a to je da ova tema i tih deset žena zaslužuju novo i vidljivo čitanje. Posebno u današnjem kontekstu sveopće inflacije historijskog revizionizma, ali i u kontekstu toga da je ono što o njima objavljeno u socijalističkom razdoblju, jednostavno bilo zatrpano hiperprodukcijom ostalih knjiga o NOB-u i nedostatkom interesa za temu u jednom vremenu koje je već bilo na izmaku.
Kažete da je riječ o „prilogu marginaliziranoj povijesti narodnooslobodilačke borbe“. Koliko je teško pisati o antifašizmu danas, u vremenu kada se njegovo naslijeđe sistemski potiskuje ili trivijalizira? Kako ste birali tih deset žena?
Krenut ću od zadnjeg. Izbor je bio jednostavan jer smo se odlučili da napišemo priču o deset žena iz Bosne i Hercegovine koje su dobile službeno odlikovanje narodnih heroina. A narodne heroine su, u odnosu na narodne heroje bile marginalizirane još tada, što je vidljivo u omjeru odlikovanja muškarcima i ženama. Istina je, naravno, da su žene manje sudjelovale u izravnoj borbi, ali ne baš u tolikom postotku manje. Koliko su pak socijalističko nasljeđe, kao i antifašistička borba, a na koncu i ženska prava mukom izborena, na udaru u posljednjih trideset i pet godina, valjda je suvišno i govoriti.
Mislite li da bi historija Drugog svjetskog rata – posebno u našem kontekstu – izgledala drugačije da je ispisuju žene? I, po čemu je ova knjiga drugačija od studija na istu temu koje su nastajale u socijalizmu, a koje su kao što ste dobro primijetili, imale suhoparni biografski pristup – što je ton koji se djelimično zadržao i u literaturi koja nastaje kasnije?
To bi definitivno izgledalo drukčije. Ponajprije iz razloga što je žensko iskustvo puno više iskustvo solidarnosti, boli i konkretnih učinaka borbe, okupacije i rata na svakodnevni život, dok je muško iskustvo ostalo obilježeno pitanjem velikih gesti, geopolitike i herojskih činova i borbi. Ova knjiga ima pristup lako čitljivog, a istovremeno dovoljno informativnog, da ne kažem atraktivnog teksta, dovoljno za inicijalni uvod u temu. Inače volim tako pisati, jer ne vidim nikakvog smisla u ispisivanju knjiga za specijaliziranu javnost i studente. One su, jasna stvar temelj za istraživanje bilo čega, ali kad već netko ima vrstu vidljivosti poput mene, šteta je tu vidljivost ne iskoristiti i ne približiti teme od društvene važnosti široj publici.
Koliko je važna rodna perspektiva u pristupu historiji, posebno kada je riječ o periodima nasilja, otpora i rata? Da li mislite da je zaborav ove vrste slučajan, ili sistemski – i zašto je ženama, i kad su heroji, teže opstati u javnom diskursu i ostati u kolektivnom pamćenju?
Ne mislim da je to netko radio planski, ali mislim da je to generalna posljedica patrijarhalnog društva koje se pokazalo jačim još i u doba ranog socijalističkog zanosa, a kamo li danas kad su patrijarhat ikonzervativizam zapravo sam sistem.

Foto: Chris Leslie