Razgovarala: Elma Hodžić

Aida Salkić uspješno vodi PR agenciju Beyond Consulting koja se u kratkom roku pozicionirala u upravljanju strateškom komunikacijom za kompanije u različitim industrijama. Diplomirala je odnose s javnošću na Internacionalnom univerzitetu u Maleziji, a rezultati njenog rada prepoznati su i lokalno i regionalno. S bogatim iskustvom u kriznoj komunikaciji, organizaciji događaja i odnosima s medijima, Aida se ističe kao liderica u industriji koja se brzo mijenja. U ovom razgovoru otkriva kako je izgledao njen prelazak iz korporativnog svijeta u poduzetništvo, s kojim izazovima se susreće, koliko je važno timsko djelovanje – i kako izgleda trenutna situacija u PR industriji u Bosni i Hercegovini. Također, podijelit će s nama svoja razmišljanja o budućnosti PR-a, važnosti etičke komunikacije te savjete za mlade koji žele započeti karijeru u ovoj dinamičnoj i izazovnoj industriji.

Graditi vlastitu priču

Vaš prelaz iz korporativnog svijeta u poduzetništvo bio je značajan korak. Kako biste opisali taj proces samospoznaje i prilagodbe – koje su bile najveće prepreke na tom putu?

Korporativni svijet i svijet poduzetništva imaju jednu zajedničku notu – da biste uspjeli, potrebni su odlučnost, dobra organizacija i radna etika. Rekla bih da je dugogodišnji rad u korporaciji za mene bio priprema za poduzetništvo. U korporaciji sam stekla iskustvo rada s timom i iskustvo reagovanja u kriznim situacijama. Sve to, u kombinaciji s mojim osobinama uz radoznalost, čini savršen spoj za hrabar iskorak u svijet vlastitog biznisa i početak Beyonda-a. Glavna promjena koju bih izdvojila na tom prelazu bilo je preuzimanje potpune odgovornosti. Morala sam naučiti postaviti vlastite ciljeve i definisati strategiju za njihovo ostvarenje. Ali, upravo ta sloboda i mogućnost kreiranja i eksperimentisanja donijeli su mi veliku motivaciju da napredujem i gradim vlastitu uspješnu priču.

Nerijetko ističete važnost zajedništva i timskog rada. Kako birate saradnike i šta smatrate ključnim za uspjeh u timskom okruženju?

Tim, kako u radnom okruženju, tako i u svim drugim aspektima života, važan je faktor uspjeha. Na početku poduzetničke karijere, većinu posla radila sam sama, uz povremenu pomoć vanjskih saradnika ili drugih agencija. U drugoj godini poslovanja moj tim postao je bogatiji za dva člana. PR industrija je jako dinamično okruženje, stoga cijenim sposobnost saradnika na brzo reagovanje, prilagodljivost i proaktivnost. Dobar PR uvijek će pronaći način da napravi priču koja će kompaniji i društvu donijeti dodanu vrijednost. Znati prepoznati takve priče iz svakodnevne komunikacije i običnih susreta vještina je koju bih uvijek tražila kod osobe koja se bavi ovim poslom. Jako mi je važno da dijelimo iste vrijednosti, stremimo ka istom cilju, da smo tu jedna za drugu u dobrim i lošim danima i da dijelimo strast prema komunikaciji.

Autentična i etična komunikacija

Kako biste opisali trenutni “PR pejzaž” u BiH? Šta bi lokalne kompanije mogle učiniti da unaprijede svoju komunikacijsku strategiju?

Trenutni PR pejzaž u BiH je vrlo raznolik. Drago mi je što primijetim da se sve više kolega odlučuje pokrenuti vlastite agencije, što je trend posebno izražen u PR branši. Vjerujem da svatko ima kvalitetu i znanje koje treba usmjeriti ka uspjehu, a tržište prepoznaje i nagrađuje dobra rješenja. Potražnja za PR uslugama raste, a to je rezultat mnogih faktora. Sva globalna i lokalna dešavanja od COVID-a do danas, naglasila su važnost kontinuirane komunikacije u izgradnji brenda. Brendovi koji žele ostati relevantni moraju se prilagoditi novim očekivanjima publike. Ono što naglašavamo našim klijentima prilikom izrade strategije jeste autentična i etična komunikacija. Ljudi traže iskrene i transparentne poruke, a povjerenje u brendove raste kada se njihove vrijednosti usklade s djelovanjem, posebno u vremenu kada se sadržaj može lako generirati uz pomoć umjetne inteligencije.

Uloga PR-a u SEO optimizaciji postaje sve značajnija, naročito u digitalnom prostoru koji je preplavljen informacijama. Ključno je osigurati da prave poruke dopru do prave publike.

Osim toga, borba protiv lažnih vijesti i kreiranje vrijednog sadržaja postaju ključne tačke. Dezinformacije su sve prisutnije, a istraživanja, poput Edelmans Trust Barometra, pokazuju da povjerenje ljudi u vlasti, kompanije i lidere opada. Svaka kompanija nosi odgovornost za kvalitetu svoje komunikacije, što znači da se ne možemo zavaravati da će publika bezrezervno prihvatiti poruke plasirane kroz kampanje i slogane. Brendovi sada imaju dodatni teret da osiguraju tačnost i kredibilitet informacija koje dijele. To također uključuje educiranje javnosti i aktivno angažovanje sa zajednicom kako bi se povratilo povjerenje. Transparentnost i etički pristup komunikaciji od suštinske su važnosti za izgradnju odnosa s potrošačima. Kao što sam ranije pomenula, pravovremena krizna komunikacija, društvena odgovornost i primjena ESG principa, koji su postali neizostavan dio našeg rada, aspekti su u koje je uvijek vrijedilo uložiti dodatne kapacitete.

Razgovaramo o vašem iskustvu u organizaciji i vođenju događaja za velike korporacije. Koji je najizazovniji aspekt u organizaciji tih događaja?

Svaki događaj je poseban i zahtijeva personaliziran pristup te brigu o najsitnijim detaljima, kako tehničkim, tako i logističkim. Jednom prilikom sam radila događaj na kojem je prisustvovalo pet predsjednika država iz regiona, gdje smo umalo imali diplomatsku krizu zbog nespretne rečenice moderatora panela. To na prvu nije dio tehničke organizacije, ali je ogroman pritisak na PR, pa je zato važno da svaki segment bude praćen u najsitniji detalj i da uvijek imamo spreman „recovery“ plan.

Beyond se već nekako specijalizorao za organizaciju i PR podršku na B2B konferencijama, a posebeno u oblasti inudstrijske digitalizacije, medicine i nauke.

PR se često doživljava kao posao koji traje 24/7. Kako uspijevate postaviti granice i očuvati ravnotežu između privatnog života i posla?

Često kažem da živim svoj posao 24/7. Ne zato što sam opsjednuta poslom, nego zato što volim da komuniciram, okupljam ljude oko sebe, dajem savjete, onako usput, i u konačnici tragam za novim idejama. PR je zaista dinamična industrija, a poduzetništvo iziskuje posebnu snagu i posvećenost. Naravno, ima teških dana, a rješenje nije samo u dobroj organizaciji, kako mi žene volimo reći. Naučila sam da ne moram sve odmah i sada. Trudim se provoditi kvalitetno vrijeme prvenstveno sa sobom jer kvaliteta tog odnosa utiče na svaki drugi, a zatim i na moju porodicu i prijatelje. Imam jaku podršku koja mi je oslonac za posao, ali i privatne obaveze. To doprinosi mom općem raspoloženju, blagostanju, kao i produktivnosti na poslu.

Važnost radne etike i proaktivnosti

S obzirom na iskustvo u različitim segmentima, od korporativnog PR-a do kreativnih agencijskih rješenja, koji segment u PR industriji vas najviše ispunjava?

Strateška komunikacija i kreiranje sveobuhvatnih kampanja koje uključuju kreativnost, razradu narativa, organizaciju događaja, kampanje i medijsku promociju. Većina ljudi vidi onaj „ljepši“ dio posla, putovanja, edukacije, sastanke van ureda itd. A ustvari, to je samo ona višnja na vrhu torte. Ponekad bih naš posao nazvala rudarenjem, ako ga zaista dobro radimo. Kontinuirano traganje za novim idejama, inspiracijama i pričama koje će kreirati percepciju osobe ili kompanije, dok istovremeno znamo balansirati između očekivanja menadžmenta ili klijenta i realnih mogućnosti je veliki izazov. Posao u PR-u je vrlo zahtjevan i voljela bih da mu se posvećuje više pažnje i važnosti, naročito da studenti komunikacija shvate šta ih zaista čeka s ove strane.

Kako organizirate svoj radni dan i šta smatrate važnim u vođenju svakog poslovnog dana?

Moj radni dan obično započinje jakom jutarnjom kafom u tišini bar deset minuta. Nakon toga slijede redovne obaveze, sastanci i sve ono što čini jedan prosječan poslovni dan. Iz mog iskustva, ne postoji magično rješenje, ali ono što svakako čini svaki dan uspješnijim je pametno delegiranje i fokus na prioritete.

Svaka industrija ima svoj ciklus i trendove. Šta smatrate dugoročnim promjenama u PR-u koje bi mogle oblikovati struku u sljedećih deset godina?

PR industrija je jako pogođena novim trendovima, prvenstveno zbog napretka tehnologije. Već sada imamo primjere gdje umjetna inteligencija piše tekstove, i to ne samo za kompanije, nego i za medije. Također, sadržaji i alati moraju pratiti korisnike generacije Z i generacije Alpha koji preuzimaju primat u populaciji. Alati komunikacije se premještaju na potpuno nove platforme. Osim nekolicine mainstream medija, društvene mreže su postale glavni izvori širenja informacija. Naša sposobnost prilagodbe zavisi od brzine učenja i agilnosti mladih koji nam trebaju biti saveznici na tom putu. Međutim, vratit ću se na Barometar povjerenja i očekivanja novih generacija – ono što se sigurno neće promijeniti jeste etika, autentičnost i dosljednost u komunikaciji.

Na kraju, što biste poručili mladim ljudima koji žele započeti karijeru u PR-u? Koji bi bio savjet za uspješan početak?

PR je izazovna industrija koja zahtijeva sposobnost prilagođavanja i brzog reagovanja. Uskoro će postati još izazovnija, a mogućnost da se odgovori potrebama tržišta uveliko će zavisiti od znanja i vještina. Moj savjet mladima jeste da budu strastveni, radoznali i spremni na učenje. Važno je razviti prave vještine, znati koji su relevantni izvori znanja i biti spreman promijeniti svoj pristup poslu. Također, ono što uvijek naglašavam, naročito kada komuniciram s mladim profesionalcima iz generacije Z, jeste važnost radne etike i proaktivnosti. Mislim da su one zaista ključ uspjeha u svakoj industriji, ne samo u PR-u.

Za kraj, poručila bih da se uvijek trude ostati svoji i autentični, te birati da budu dio zajednica i priča koje promovišu prave vrijednosti. PR nije samo rješavanje krize i plasiranje poruka. Trudite se izgraditi povjerenje, steći reputaciju i održavati dugoročne odnose unutar industrije, jer je to nešto što će vas voditi kroz cijelu karijeru.