Večeras je žiri u sastavu: profesorica Marina Katnić Bakaršić iz BiH, producentica Jana Bäskau iz Njemačke, spisateljica Ana Stojanoski iz Makedonije proglasio pobjednike i pobjednice 63. Internacionalnog teatarskog festivala MESS.

Marina Katnić Bakaršić, Jana Bäskau i Ana Stojanoski

Grand Prix – “Zlatni lovorov vijenac za najbolju predstavu u cjelini”

  • “Othello”, Vilnus City Theatre, Litvanija

Savremeni teatar bi uvijek trebao voditi publiku ka novim perspektivama i otkrivanju novih poveznica između tradicionalnog i današnjeg teatra. Oskaras Koršunovas uspijeva da Shakespeareov tekst učini više nego relevantnim za našu postkolonijalnu svakodnevnu stvarnost. Ova je predstava kreirala jedinstvenu formulu koja predstavlja izazov za gledaoce. Bazirana na Jagovim intrigama i manipulacijama, povezujući se sa publikom pomoću djelića pop kulture i, konačno, čineći to na veoma moderan način, predstava nam pokazuje kako bi novi teatar trebao izgledati. Politička manipulacija, zloupotreba moći, isključivanje, homofobija i naša ovisnost o konstantnoj prisutnosti medija pogađaju nas neočekivano snažno ovom savršeno orkestriranom i koreografski osnaženom produkcijom u nenaturalističoj scenografiji koja može biti opisana samo kao Gesamtkunstwerk.

Zlatni lovorov vijenac za najboljeg reditelja

  • Oskaras Koršunovas za predstavu “Othello”

Koršunovas u ovoj predstavi bazira svoj režiserski metod na razvijanju mreže veza između dizajna svjetla, pozornice i likova s jedne strane, dok sa druge strane predstavlja ljubomoru, intrige i bolesnu ambiciju, tako da publika u ovu predstavu može ući kroz mrežu, odnosno teksturu veza između glumačkih ostvarenja, klasičnog komada i savremene režije. Želimo posebno naglasiti potpuno savremene interpretacije ovog klasika. Minimalistički, monohromatski, precizno – to su riječi koje definiraju njegovu režiju.

Zlatni lovorov vijenac za najbolje glumačko ostvarenje

  • Saulius Ambrozaitis kao Iago u predstavi Oskarasa Koršunovasa ″Othello“

Saulius Ambrozaitis, koji pripada mlađoj generaciji izuzetnog ansambla Oskarasa Koršunovasa, u ulozi Jaga zapravo je prototip influencera. Njegova glumačka prisutnost i inteligencija usklađene su sa virtuoznom agilnošću, koja ga čini centrum ove eminentno političke predstave. On dominira scenom, poigrava se sa tradicionalnim i modernim, pokazuje kako glumac treba stvarati tako važnu ulogu, a istovremeno savršeno sarađuje sa svim ostalim glumcima na sceni. Njegov je Jago bio istinski šekspirovski čak i u izletima koje je režiser pravio da bi komunicirao pop kulturu i obratio se današnjoj publici. Njegova je gluma precizna, prirodna, ona proizvodi lik koji precizno transformira dramski narativ u scensku izvedbu. Iako je veoma mlad, on na sceni djeluje kao iskusan glumac, a njegova transformacija nije samo fizička i psihološka već istinski dolazi iz dubine njegovoga bića.

  • Varja Đukić kao Danica u predstavi „Pod oba sunca“ Borisa Liješevića

Varja Đukić igra glavnu žensku ulogu u ovoj scenskoj adaptaciji romana Ognjena Spahića o ljubavi u sjeni rata i destrukcije, patnje, otuđenja i traume. Suptilno oblikujući ulogu, gotovo utišano igrjući emocionalne nijanse, ona postiže da kao dio publike slušate svaku njenu riječ, koja vas pogađa pravo u srce. Varja Đukić stvara svoju ulogu Danice u vipestrukom spektru emocija, od krhkosti i nježnosti do samosvijesti i čvrstine zahvaljujući svom glumačkom potencijalu i sposobnosti da stvara prema režiserskim indikacijama. Njena se Danica transformira pred našim očima. Suptilni glumački stil, dominantan emocionalni spektar i racionalana karakterizacija ključni su aspekti njenog glumačkog potencijala.

Nagrada “Rejhan Demirdžić” za najboljeg mladog glumca

  • Oleksandr Rudynskyi kao Kaligula u predstavi Ivana Uryvskog ″Kaligula“
    (National Academic Drama Theater Ivan Franko)

Oleksandr Rudynskyi kao Kaligula otjelovljuje ulogu sa glumačkom preciznošću i fascinantnom, gotovo ranjivom fizikalnošću koja odražava suštinsko razumijevanje jasnog formalnog jezika režije Ivana Uryvskog. Doživljavamo političara koji više nije pripitomljen etikom, zakonima ili moralom, u svijetu koji je na rubu. Na tom fonu odjednom se ukazuje oholost Vladimira Putina, što izaziva duboko poštovanje prema očuvanju glumačkog integriteta, čime zrači cijeli ansambl. Njegovu su izvedbu vodile režiserove indikacije; u njoj dominira racionalna perspektiva ludila njegovoga lika. Oleksandr Rudinsky svojom glumom pokazuje kako jedan mladi glumac treba utemeljiti ulogu na cjelokupnom kontekstu, ne samo onome iz predstave, već sveukupnom sociopolitičkom. Njegov Kaligula dominira scenom u takvoj performativnoj perspektivi nasuprot prirodnoj glumačkoj inicijativi.

Specijalno spominjanje stručnog žirija:

  1. Scenska adaptacija romana, Ognjena Spahića “Pod oba sunca”, nastala u saradnji režisera Borisa Liješevića i dramaturginje Stele Mišković sa autorom, prepliće različite vremenske planove ratnog i postratnog vremena sa nezaboravnim poetskim pristupom koji stvara univerzum što nadilazi naturalističku interpretaciju.
  2. Jasper Narvaz impresionira u “Chotto Desh” Akrama Khana (Akram Khan Company, Velika Britanija), potpuno očaravajućim jezikom pokreta u kombinaciji savremenog plesa i Kathaka kao jednog od najvažnijih oblika indijskog klasičnog plesa, što u konačnici postaje scenska prezentacija kompleksne ljepote.
  3. Impresivno obavljen posao MESS tima, posebno tehničke službe i odjela za produkciju u uslovima složenog planiranja vremena i pripreme scene.

O Zlatnom lovorovom vijencu za najbolju predstavu Malog MESS-a odlučila su djeca svojim glasovima i ovogodišnja pobjednica je predstava “Gidionov čvor” u režiji Selme Alispahić.

Zlatni lovorov vijenac publike 63. Festivala MESS dobila je predstava „Chotto Desh“.

Osim nagrada koje dodjeljuje žiri festivala MESS na svečanoj ceremoniji su objavljeni i dobitnici nagrada koje dodjeljuju medijski pokrovitelji Festivala MESS:

  • Oslobođenje – Zlatna maska Oslobođenja za predstavu “Alice u krevetu”
  • Radio Sarajevo – “Sound of MESS“ – „Kaligula“

Ovogodišnji Festival su podržali Ministarstvo kulture sporta KS i FBiH, Grad Sarajevo, Općina Centar, Općina Novo Sarajevo, Ministarstvo za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice KS, Goethe Institut, Ambasada Savezne Republike Njemačke Sarajevo, Heinrich Boell, BH Telecom, BH Pošta, Kupikartu.ba a od ove godine oficijelno vozilo Festivala je Peugeot.

Ovogodišnji 63. MESS predstavio je 12 predstava od kojih je 11 bilo u zvaničnoj selekciji i 6 predstava na Malom MESS-u. Više od 400 festivalskih gostiju stiglo je u Sarajevo iz Bosne i Hercegovine, Ukrajine, Litvanije, Burkine Faso, Velike Britanije, Italije, Njemačke, Mađarske, Hrvatske, Kosova, Srbije, Crne Gore. Publika je gledala predstave koje su donijele mnoštvo tema i emocija: tugu, ljutnju i maštu, svijet ljubomore, povjerenja i izdaje, fragilnost života i borbu protiv otuđenosti; strah i kompromis običnih ljudi u vremenima krize; umjetnost na granici pristojnosti, humanosti i etike; ljubav u sjeni rata i poraća, izmučena patnjom, otuđenostima i traumama; nacionalizam, klimatske promjene i još mnogo toga.

Festival je završen prvim gostovanjem u Sarajevu produkcije jednog od najvećih svjetskih koreografa Akram Khana i predstavom „Chotto Dash“ koja slavi otpornost ljudskog duha u savremenom svijetu.