Belma Agić, izvršna direktorica prve i vodeće eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini, osoba je sa bogatim životnim a i radnim iskustvom. Kroz dugogodišnju karijeru u radu sa renomiranim FMCG kompanijama poput Coca-Cole i Pernod Ricard, Belma je izgradila obilato iskustvo i kompetencije u marketingu, razvoju proizvoda, komunikacijama, PR-u i brending strategijama. Njen rad na razvoju i promociji nekih od najpriznatijih svjetskih brendova kod nas, kao što su Coca-Cola, ABSOLUT Vodka, Chivas, Fanta, Ballantine's, Jack Daniel's, itd. svjedoči o njenom dubokom razumijevanju tržišta i inovativnom pristupu poslovanju. Njen angažman nije bio ograničen samo na profitni sektor; Belma je doprinijela i neprofitnom sektoru kroz svoj rad u Fondaciji Mozaik, te je radila u domaćoj kompaniji Klas, dio AS Holdinga, najveće prehrambene grupacije u BiH, gdje je stekla iskustvo u razvoju proizvoda.
Kao priznanje za svoj rad, zalaganje i doprinos, Belma je osvojila brojne nagrade. Među njenim skorašnjim i istaknutim priznanjima su titula Digitalnog šampiona za Adriatik regiju i prestižno priznanje Žena godine u kategoriji Poslovna hrabrost. Također, Belma je odlikovana posebnom nagradom za istaknutu službu, prepoznatu od strane Njenog Veličanstva kraljice Elizabete II. Ova nagrada simbolizira Belminu duboku predanost i njen doprinos u promoviranju pozitivnih vrijednosti.
Belma je ponosna vlasnica dviju Honours univerzitetskih diploma za biznis i međunarodno poslovanje – jedne sa Lincoln Univerziteta u Velikoj Britaniji i druge sa Auckland Univerziteta na Novom Zelandu. Zanimljivo je i to da je svoje osnovno i srednje obrazovanje završila u New Yorku, SAD.
Sada, kao izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH, Belma je posvećena razvoju i promociji e-trgovinskog sektora u zemlji. Kroz svoj rad nastoji podići svijest o važnosti e-trgovine, pružiti potrebne informacije i edukaciju te potaknuti daljnji razvoj ovog sektora u Bosni i Hercegovini.
Belma, s obzirom na vaše bogato iskustvo, kako vidite trenutno stanje e-trgovine u Bosni i Hercegovini?
E-trgovina u Bosni i Hercegovini je u kontinuiranom usponu, no još uvijek postoji mnogo prostora za razvoj. Naše tržište polako, ali sigurno, hvata korak s globalnim trendovima, no da bi se e-trgovina dodatno unaprijedila, ključno je uspostaviti snažniji legislativni okvir koji će omogućiti lakši pristup digitalnim tržištima, zaštititi potrošače a i e-trgovce te im olakšati poslovanje. Osim toga, potrebno je ulagati u infrastrukturu kako bi se osiguralo da e-trgovina bude dostupna svim građanima. Edukacija poduzetnika i potrošača o prednostima i sigurnosti online kupovine također igra važnu ulogu u razvoju e-trgovine. Jedan od izazova na našem tržištu je i digitalna pismenost, koja je temelj za šire prihvaćanje e-trgovine među stanovništvom. Povećanje digitalne pismenosti može se postići kroz ciljane obrazovne programe i kampanje. Također, jačanje saradnje između privatnog i javnog sektora može doprinijeti boljem razumijevanju potreba i prepreka s kojima se suočavaju online trgovci.
Imajući u vidu Vaš rad sa poznatim globalnim brendovima i trenutnu ulogu u promociji e-trgovine, možete li podijeliti koje marketinške inicijative smatrate značajnim u Vašoj karijeri, posebice one koje su doprinijele zajednici i kako to iskustvo utječe na Vaš pristup promociji e-trgovine?
Imala sam priliku raditi na mnogim inspirativnim kampanjama, ali posebno sam ponosna na inicijative koje su nadilazile klasično oglašavanje i doprinijele zajednici. Jedan od takvih primjera je partnerstvo između Coca-Cole i Sarajevo Film Festivala, koje sam pomogla uspostaviti prije više od 25 godina. Ovo partnerstvo, koje traje i danas, nije samo promoviralo brend na inovativne načine, već je i doprinijelo kulturnoj razmjeni i podršci umjetničkoj zajednici. Ova iskustva su mi pokazala snagu povezivanja brendova sa njihovim zajednicama kroz zajedničke vrijednosti i interese, što smatram ključnim i u svijetu e-trgovine. Integracija tradicionalnih marketinških strategija sa digitalnim pristupom omogućava nam da stvorimo dublje veze s našom publikom i potičemo autentičnu angažiranost, što je temelj za izgradnju dugoročnog uspjeha u digitalnom poslovanju.
Znamo da se u uređenim sistemima i korporacijama, gdje ste imali priliku raditi, odluke temelje na detaljnoj analizi i preciznim podacima. Kako ova disciplina i metodologija utječu na Vaše vođenje eCommerce asocijacije, posebno sada kada su novi podaci o online trgovini u Bosni i Hercegovini dostupni?
Hvala vam na ovom pitanju, koje dolazi upravo u trenutku kada smo mi, u eCommerce asocijaciji u BiH, nakon nekoliko mjeseci detaljne pripreme i rada, okončali naše drugo temeljito istraživanje online trgovine i upravo smo prezentirali rezultate. Ovo istraživanje je dio naše kontinuirane posvećenosti razumijevanju i usmjeravanju razvoja e-trgovine u našoj zemlji, u skladu s globalnim trendovima i praksama. Stalno ističem da su podaci temelj na kojem gradimo našu budućnost u digitalnom prostoru. Jedna od ključnih lekcija koje sam naučila tokom rada unutar uređenih sistema i etabliranih brendova jest da se niti jedna, pa ni najmanja odluka, ne donosi bez temeljitog uvida u podatke. Ta disciplina i metodologija, gdje se svaka strategija i taktika razvijaju na temelju čvrstih podataka, oblikuju i moj pristup vođenju eCommerce asocijacije. U svijetu gdje se često poistovjećuju mišljenja i činjenice, ključno je imati pristup pouzdanim podacima koji omogućavaju strateško planiranje i informirano donošenje odluka. Kroz ovo istraživanje, uspjeli smo pružiti duboke uvide u navike i preferencije bh. online kupaca i trgovaca, što nam omogućava da razvijemo strategije koje nisu zasnovane na pretpostavkama, već na stvarnim trendovima i potrebama. Sveobuhvatnost ovog istraživanja, koje uključuje procjenu marketinških strategija, platnih navika, logističkih izazova i zadovoljstva potrošača, ključno je za razvoj našeg tržišta.
Nastavljajući temu o ovom istraživanju, možete li s nama podijeliti neke od najzanimljivijih uvida i rezultata?
Naravno! Istraživanje nam je dosta zanimljivih podataka kao i trendova koji odražavaju kako se e-trgovina razvija kod nas. Jedan od uvida je da je mobilno kupovanje izrazito popularno, sa čak 83.4% ispitanika koji su odgovorili da online kupovina ealizuju preko mobitela. Ovo jasno ukazuje na potrebu za mobilno optimiziranim web stranicama i aplikacijama, kako bi se omogućilo korisnicima lako i pristupačno iskustvo kupovine. Također, zapažamo kako visoko obrazovani ljudi, posebno oni između 26 i 45 godina, čine najaktivniju grupu korisnika e-trgovine, što pokazuje kako obrazovanje i dob igraju ključnu ulogu u digitalnoj pismenosti i prihvatanju online kupovine. Kada govorimo o tipovima proizvoda, odjeća, obuća, kućanski aparati, kozmetika i knjige su među najčešće kupovanim kategorijama. Interesantno je kako platforme koje nude širok asortiman i dobre politike povrata privlače najveći broj kupaca, što ukazuje na to da potrošači cijene sigurnost i raznovrsnost prilikom online kupovine. Zanimljivo je i to da preporuke prijatelja i pozitivne recenzije drugih kupaca imaju visoki uticaj na odluke potrošača, dok influenseri ostaju na nižim pozicijama uticaja, što potvrđuje važnost autentičnih preporuka i zadovoljstva kupaca. Izvještaj također ukazuje na jasnu preferenciju domaćeg tržišta, sa 43.4% online kupovina obavljenih na web stranicama unutar BiH. Izazovi s kojima se suočavaju potrošači, poput nezadovoljstva s procesom plaćanja ili iskustvima s dostavom, također su važni. Skoro trećina ispitanika imala je problema s dostavom naručene robe, što nas motivira da radimo na poboljšanju logističkih operacija i korisničke podrške. Kada su u pitanju zapažanja i uvidi iz istraživanja online trgovaca, tu se treba spomenuti da su anketirani web shopovi naveli da najveće prepreke sa kojima se susreću uključuju: veličinu tržišta, navike kupaca, cijenu dostave, te nelojalnu konkurenciju. Istakli su da je oglašavanje putem društvenih mreža najefikasniji pristup promociji, sa 64.5% trgovaca koji ga preferiraju. Dodatno, samo 7.24% ispitanih online trgovaca su izrazili zadovoljstvo trenutno dostupnom kvalificiranom radnom snagom za eCommerce. Postaje očito da je hitno potrebno prilagođavanje obrazovnih kurikuluma stvarnim potrebama tržišta.
Kako eCommerce asocijacija planira surađivati s lokalnim poduzetnicima i trgovcima u svrhu promocije online trgovine, s obzirom na trenutne trendove i potrebe potrošača koje ste identificirali u vašem istraživanju?
Kao odgovor na potrebe i trendove koje smo identificirali generalno kroz naš dosadašnji rad a i kroz naše istraživanje, eCommerce asocijacija u BiH aktivno radi na suradnji s lokalnim poduzetnicima i trgovcima kroz razvoj i implementaciju specifičnih edukativnih programa. Jedan od ključnih programa koji smo razvili je “eCommerce Masterclass” program, koji je dizajniran da pruži kompanijama, posebno malim i srednjim preduzećima, suštinsko razumijevanje i praktična znanja o eCommerce poslovanju. Program se fokusira na digitalizaciju poslovnih procesa, unapređenje postojećih modela poslovanja, te prelazak na elektronske platforme plaćanja kao sigurne kanale u elektronskoj trgovini. Kroz interaktivne sesije, radionice i studije slučaja, učesnici programa stječu neophodne vještine i znanja za implementaciju i unapređenje eCommerce strategija u svojim kompanijama. Ovo obrazovanje je posebno vrijedno jer predavači na edukaciji dolaze s bogatim iskustvom u oblasti elektronske trgovine. Program nudi brojne benefite za kompanije koje se odluče uključiti. Naš pristup omogućava ne samo teoretsko učenje, već i praktičnu primjenu učenog, što učesnicima pomaže da se bolje prilagode dinamičnom tržištu e-trgovine i iskoriste prilike koje digitalno poslovanje nudi.
Koje osobine smatrate ključnim za uspješno liderstvo i kako ih primjenjujete u svom radu sa timom?
Liderstvo zahtijeva ozbiljnu posvećenost, upornost i neprestanu težnju ka izvrsnosti. Ove vrijednosti sam usvojila gledajući svoje roditelje, koji su mi bili uzor u tome kako se predano i strastveno pristupa radu i obavezama. Kada vodim tim, trudim se prenijeti iste te vrijednosti i motivirati svakog člana tima da daje svoj maksimum. U praksi, to znači da se ne oslanjam samo na delegiranje zadataka. Nema zamjene za dosljedan rad i vođenje primjerom, to je najmoćniji način da se tim inspiriše. Pokazujući da sam spremna ‘zavrnuti rukave’ i direktno se uključiti u rješavanje problema, ja ne samo da gradim povjerenje unutar tima, već i potičem kulturu otvorenosti, saradnje i uzajamnog poštovanja. U konačnici, lideri ne samo da dodjeljuju zadatke, već aktivno osnažuju svoj tim, dijeleći znanje i pružajući podršku gdje je to potrebno. Kroz ovakav pristup, oni potiču svakog člana tima na samostalnost i inicijativu, što dovodi do zajedničkog ostvarivanja izvanrednih rezultata.
Nakon razgovora o Vašim profesionalnim aktivnostima i inicijativama u eCommerce sektoru, prelazimo na teme koje su više lične prirode. Belma, pored vašeg bogatog profesionalnog života, koje aktivnosti i interesi vas ispunjavaju u privatnom životu? Kako provodite slobodno vrijeme i koje su to stvari koje vas čine sretnom izvan profesionalnog konteksta?
Pored intenzivnog profesionalnog angažmana, privatni život mi pruža potpuno drugačiju vrstu ispunjenja. Moje najveće bogatstvo i izvor sreće su, bez sumnje, moje kćerke, Iman i Norah. Odgajanje djece donosi brojne izazove, ali i neopisivo zadovoljstvo. Trudim se da ih naučim vrijednosti upornosti i predanosti, te da uvijek daju svoj maksimum u svemu što rade. Osim toga, naglasak stavljam na važnost samostalnog rada i preuzimanja inicijative – uvijek im govorim da ‘zavrtanje rukava’ i aktivan trud prema postavljenim ciljevima čine temelj za bilo koji uspjeh u životu. Zahvaljujući njihovom odgovoru na te životne lekcije, osjećam da uspijevam kao roditelj. Njihov napredak i razvoj daju mi povjerenje da će biti sposobne, samostalne i snažne žene. Zbog toga, bez ikakve konkurencije, titula “ponosna mama dvije predivne mlade dame” ostaje najvažnija stavka moje biografije. Pored toga, u sretnom sam braku više od dvadeset godina sa Dževadom, koji je moja stijena i najveća podrška u svemu što radim. Njegova prisutnost i podrška čine da se osjećam snažno i voljeno, omogućavajući mi da budem najbolja verzija sebe kako u profesionalnom tako i u privatnom životu. Moja ljubav prema životinjama također igra veliku ulogu u mom životu. Kao strastvena udomiteljica, nalazim duboku satisfakciju u pružanju pomoći i brige životinjama koje su u nevolji. To mi pruža osjećaj ispunjenosti i mira, znajući da svaki mali korak doprinosi velikoj promjeni.
I za kraj, recite nam kako integrišete sve svoje životno i profesionalno iskustvo u svoju svakodnevnu praksu, i koja je ključna lekcija koju ste naučili koja se može primijeniti na sve aspekte vašeg života?
Spajanje različitih aspekata mog profesionalnog i privatnog života čini srž mog svakodnevnog djelovanja. Kroz godine rada u različitim sektorima, od FMCG industrije do neprofitnog sektora, naučila sam da su temeljne vrijednosti, poput posvećenosti, upornosti i otvorenosti za učenje, univerzalne. Ova iskustva su me oblikovala kao lidera koji cijeni timski rad, posvećenost, pouzdanost i pravednost. Jedna od ključnih lekcija koju sam naučila je važnost prilagođavanja i učenja iz iskustava, kako profesionalnih tako i ličnih. Bez obzira na izazove s kojima se suočavamo, uvijek postoji prilika za rast i razvoj. Ovo načelo primjenjujem svakodnevno, bilo da je u pitanju vođenje tima ili odgoj mojih kćerki. Naučila sam da je ključno biti otvoren za promjene i prilagođavanje novim okolnostima, te da se uspjeh ne mjeri samo profesionalnim dostignućima, već i ličnim zadovoljstvom i harmonijom. Kroz balansiranje između obaveza prema poslu, porodici i sebi, nastojim živjeti ispunjen i smislen život, čineći pozitivan uticaj na ljude oko sebe i zajednicu u kojoj djelujem.