Otvaranjem izložbe „Leaving and Waving“ renomirane američke umjetnice Deanne Dikeman u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine, u ponedjeljak 9. juna svečano je započeto četvrto izdanje Sarajevo Photography Festivala, jednog od najznačajnijih događaja posvećenih savremenoj fotografiji u regionu.
U punoj dvorani Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine, direktorica programa Jelena Janković zahvalila se prisutnima i istaknula da je rad Deanne Dikeman prvi selektirani projekt ovogodišnjeg izdanja festivala. „Kada sam pitala Deannu gdje je granica između privatnog i umjetničkog, rekla mi je da joj je cilj bio obilježiti ljubav i odnos – ne stvoriti seriju koja će je proslaviti, već onu koja živi za sebe“, dodala je Janković.

Jelena Janković; Foto: Amina Alađuz Lomigora
Ova intimna i dirljiva serija fotografija nastajala je 27 godina, tokom kojih je Dikeman dokumentovala trenutke oproštaja s roditeljima ispred njihove kuće u američkom gradu Sioux Cityju. Serija svjedoči o protoku vremena, starenju, gubicima i tišini svakodnevnih rastanaka – sve do posljednje fotografije, na kojoj je prilaz kući ostao prazan.

Izložba “Leaving and Waving”; Foto: Amina Alađuz Lomigora
Sarajevo Photography Festival okuplja fotografe, kustose, galerije i ljubitelje umjetnosti iz regije i svijeta, a ovogodišnji program posebno osvetljava aktuelne društvene i ekološke izazove kroz temu Weltschmerz.

Izložba “Leaving and Waving”; Foto: Amina Alađuz Lomigora
Na dan otvaranja održana je i konferencija za medije na kojoj su govorile Aida Redžepagić, direktorica festivala, Jelena Janković, programska direktorica i Dženat Dreković, fotograf.
Direktorica festivala Aida Redžepagić istakla je da se Sarajevo Photography Festival od lokalne inicijative razvio u globalno relevantan događaj i koji sarađuje sa ključnim kulturnim institucijama, među kojima su Umjetnička galerija BiH, Historijski muzej BiH, Goethe-Institut, Europe House, Evropska unija u BiH, Ambasada Španije u Bosni i Hercegovini, Općina Novo Sarajevo, Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, Canon Avtera, kao i platforma Kultura na ulice. „Za ovogodišnji festival stigle su prijave iz čak 66 zemalja. Ponosna sam što gradimo festival koji povezuje, edukuje i pruža prilike kako mladim, tako i afirmisanim fotografima,“ poručila je Redžepagić.

Aida Redžepagić; Foto: Amina Alađuz Lomigora
Programska direktorica Jelena Janković istakla je da je Festival zamišljen kao mjesto susreta lokalne, regionalne i međunarodne fotografske scene, koje njeguje dostupnost, otvorenost i zajedništvo. „Programi su besplatni i dostupni svima. Poseban fokus je na radionicama, predavanjima i sesijama sa vrhunskim profesionalcima, koje učesnicima pružaju priliku za profesionalni razvoj i umrežavanje,“ navela je Janković. Ovogodišnja festivalska tema Weltschmerz provlači se kroz sve programske linije – od izložbi, preko edukativnog programa, pa do umjetničkog izraza.

Foto: Amina Alađuz Lomigora
Jedna od najupečatljivijih izložbi festivala je i „Bamburci“ Dženata Drekovića, koji kroz lični narativ i dokumentovanje paganskog običaja koji se preko 600 godina održava u selu Ratevo, u Sjevernoj Makedoniji, osvetljava teme zaboravljenih tradicija, identiteta i tihe pustoši u mjestima iz kojih mladi odlaze. „Bamburci smo svi mi – sve ono što smo pokušali da isteramo, zapravo postajemo,“ rekao je Dreković, osvrćući se na emotivnu vezu između djetinjstva i kolektivne traume.
U okviru festivala biće otvorene i brojne druge izložbe: kolektiv Belgrade Raw i umjetnica Jelena Nikolić izlažu seriju „Not many things disgust me, a lot of things make me sad“ u Manifesto galeriji, dok Dženat Dreković predstavlja svoj moćni konceptualni ciklus „Bamburci“ u Historijskom muzeju BiH. Na Trgu Susan Sontag biće izložena serija „Solar Portraits“ španskog fotografa Rubéna Salgada Escudera, a u Umjetničkoj galeriji BiH može se pogledati i izložba finalista festivala.

Izložba “Leaving and Waving”; Foto: Monika Andrić
Festival i ove godine ima takmičarski karakter, sa Grand Prix nagradom u iznosu od 2.000 eura, dok pobjednici u osam kategorija (portret, dokumentarna fotografija, život, moda, konceptualna fotografija, pejzaž, event i mobilna fotografija) imaju mogućnost da osvoje vrijedne nagrade, uključujući opremu sponzora Canon i festivalske statue.
O radovima učesnika odlučuje međunarodni žiri koji čine istaknuti profesionalci iz svijeta fotografije: Alessia Glaviano (direktorica PhotoVogue), Kiana Hayeri (nagrađivana dokumentarna fotografkinja), Marina Paulenka (direktorica izložbi u Fotografiska Berlin) i Irfan Hošić (istoričar umjetnosti i kustos).