Piše: Elma Hodžić

U petak, 2. maja 2025. godine, u prostoru Centra za savremenu kulturu KRAK u Bihaću, biće otvorena izložba Slike – prva samostalna izložba Amera Kobašlije u Bosni i Hercegovini. Ova izložba predstavlja mnogo više od običnog predstavljanja jednog umjetničkog opusa: ona je oblik povratka, refleksija o prostoru i pripadanju, ali i precizna vizuelna studija mentalnog pejzaža koji se gradi između zavičaja i egzila.

Amer Kobašlija je umjetnik koji, iako decenijama fizički odsutan iz Bosne i Hercegovine, nikada nije prestao da misaono i estetski cirkuliše kroz složene prostore ove zemlje. Rođen u Banjoj Luci, izbjegao je zbog rata devedesetih, da bi umjetničku formaciju i profesionalni život nastavio u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje danas predaje slikarstvo na Univerzitetu Centralne Floride.

Upravo u tom razapetom prostoru između dvaju kontinenata, u simboličkom smislu, nastaju slike koje Kobašlija izlaže u Bihaću – slike koje su istovremeno i prostorne i unutrašnje, stvarne i mentalne.

Nastojim da moje slike učinim upečatljivim, likovno govoreći, kroz kompoziciju i strukturalni naboj koji tu postoji. Jer slike imaju moć kao takve, skoro pa neovisno od onoga što predstavljaju. Tu je i taj alkemijski slikarski materijal – zemljani ili biljni ekstrakt pomiješan sa nekakvim uljem, koji mrljaš preko ravne plohe. I tu se nešto desi što je veće od zbira pojedinih djelova. Iz ničega nešto! Od blata nastaje zlato. Alkemija slikarstva. To mene interesuje i vraća natrag u atelje skoro svaki dan. To traženje – a nenalaženje. Jer dobra slika ima snagu – kroz sliku slutimo, ponese nas, spusti na zemlju. Pa i intelektualno, ali nadasve emotivno, nas pomjeri. Slika je triger -obarač, prozor, ogledalo… Ta abstraktna mrlja na ravnoj plohi”, kaže umjetnik.

Kobašlijine slike funkcionišu kao introspektivne mape – ponekad haotične, ponekad tihe – koje istražuju prirodu prostora, sjećanja i emotivnog pejzaža. One su, kako ističe, hronika nomadske egzistencije. U fokusu nisu samo fizičke prostorije – napušteni toaleti, ateljei, prazni hodnici – već i unutarnje “sobe” uma, one koje nastanjujemo kroz traumu, sjećanje, nostalgiju ili otpor.

Amer Kobašlija; Foto: Akiko Esaki

Kustos izložbe i voditelj KRAK-a, Irfan Hošić, ističe da izložba Slike ima dvostruku težinu: umjetničku i kulturno-društvenu.

Amer Kobašlija je umjetnik srednje generacije koji živi i radi u Americi, gdje je izgradio solidnu umjetničku karijeru. Već izvjesno vrijeme pratim njegov rad. Posjetio sam nekoliko njegovih izložbu u Njujorku; bio sam u njegovom ateljeu u Orlandu; imao sam priliku i da se kritički osvrćem na njegov rad kroz nekoliko članaka u novinama i žurnalima. On je umjetnik kojega obavezno trebamo “vratiti” u Bosnu i Hercegovinu. Njegova umjetnička posebnost očituje se u mediju slikarstva, što je još uvijek umjetnost prve klase. Ova izložba ali i publikacija na kojoj smo radili nešto više od godinu dana, odlična je prilika za taj “povratak”. Njegov povratak je slojevit: govori o savremenom slikarstvu ali i pripadnosti. Kobašlija je Banjalučanin koji je 1990-ih protjeran, što dodatno usložnjava lokalne kulturne dinamike”, naglašava Hošić.

Upravo u toj rečenici krije se suština ovog projekta i podhvata: likovni povratak. Vraćanje umjetnika sredini koju je napustio, vraćanje slike jeziku razumijevanja, vraćanje kulture onima koji su joj uskratili prisustvo, ali ne i pripadnost.

Amer Kobašlija je dobitnik prestižnih međunarodnih priznanja, uključujući Joan Mitchell Foundation Grant (2005), Pollock-Krasner Award (2007) i Guggenheimovu stipendiju (2013). Njegove radove su izlagale renomirane galerije.

Izložba u KRAK-u dio je većeg programa koji se nastavlja u Sarajevu – kroz saradnju sa Akademijom likovnih umjetnosti i Galerijom savremene umjetnosti Manifesto – a uključuje i predstavljanje kataloga, kao i edukativne sadržaje namijenjene publici svih generacija.

Izložba “Slike” otvara se 2. maja u 20:00 sati u KRAK-u u Bihaću. Ulaz je slobodan.