Mirela Sidro, novinarka: Život je tamo gdje još nismo bili
Razgovarala: Elma Hodžić
Mirela Sidro je žena koja je uspješno spojila svoju strast prema automobilizmu i novinarstvu. Iako je studirala egiptologiju i historiju medicine, Mirela je već od mladosti osjećala snažnu privlačnost prema svijetu automobila i medija. Njena karijera krenula je u neobičnom pravcu kada je, kao urednica fotografije, radila za jednu veliku televizijsku kuću, ali prava transformacija dogodila se nakon što je počela pisati o automobilima za prestižne časopise poput GQ Germany, InStyle, ELLE i Playboy. Putovanje je postalo njen način života. Počevši od testiranja BMW-a i8, prvog električnog putovanja iz Njemačke u Bosnu i Hercegovinu, do kontinuiranog zalaganja za bolju infrastrukturu za punjenje u regiji, Mirela Sidro pokazuje da nijedna prepreka nije prevelika ako imate jasnu viziju i nepokolebljivu želju da pokažete svijetu da mobilnost može biti održiva. Ovo je priča o automobilima, mobilnosti, strasti, upornosti i neprestanoj želji da se pomaknu granice!

Kako je Vaša strast prema automobilima prerasla u profesionalnu karijeru?
Dok sam studirala egiptologiju, koptologiju i historiju medicine, paralelno sam se usavršavala kao urednica fotografije za jednu veliku televizijsku kuću. Zaista sam uživala radeći u medijima, a moja želja za pisanjem postajala je sve jača i jača. Nekoliko godina kasnije, odlučila sam se za studij novinarstva dok sam radila za muški lifestyle magazin GQ Germany. Bili smo mali tim od pet ljudi i ja sam bila jedina žena. Pošto su moje kolege bile više zainteresirane za modu i tehnologiju, poslali su me na prezentaciju automobila jer su znali da volim mobilnost. Bio je to BMW i8, senzacionalni hibrid koji je ujedno i izgledao nevjerovatno unikatno! Nakon prvog napisanog teksta, mojim kolegama bilo je jasno – ja sam žena za automobile! Kasnije sam pisala o automobilima za druge velike časopise kao što su InStyle, Glamour, ELLE i Playboy.

U svijetu električnih automobila
Možete li nam opisati svoje najuzbudljivije iskustvo testiranja električnog automobila?
Ovo je definitivno bilo moje prvo dugo putovanje električnim automobilom! To je bilo u februaru 2021. godine i putovala sam iz Njemačke u Bosnu i Hercegovinu kada se niko drugi nije usudio to učiniti. Također, bio je izazov pronaći autokuću koja je bila spremna upustiti se u ovu avanturu. Većina ljudi nije vjerovala u svoje električne automobile zbog njihovog kratkog dometa. Od svih, jedino je Audi Njemačka s oduševljenjem prihvatio tu ideju. Zato sam i danas vezana za Audi e-tron 55 Sportback quattro. Tako sam, s istim modelom, tri godine kasnije uradila istu turu iz Sarajeva do Hamburga, da pokažem da se može uzeti rabljeno električno auto za velike avanture.
Prije samo četiri godine, infrastruktura za punjenje bila je ili u izgradnji ili nije ni postojala. Moj kolega Chris, najpoznatiji YouTuber pod imenom Carmaniac za električnu mobilnost u zemljama njemačkog govornog područja, rekao mi je tada da se ne bi usudio to učiniti, iako je već četiri godine testirao električne automobile. Dao mi je tada mnogo vrijednih savjeta, jer nikada prije nisam vozila na velike udaljenosti u električnom automobilu. Ranije sam testirala modele samo po jedan dan na automobilskim događajima, tako da nisam imala pravo iskustvo kada je riječ o punjenju. Ušla sam u auto i jednostavno se vozila od Augsburga prema Sarajevu. Reakcije u Sarajevu bile su apsolutno pozitivne! Rečeno mi je da sam prva osoba koja je ikada došla u Sarajevo iz Njemačke električnim automobilom. Niko se prije nije usudio to učiniti. Da li je to tačno, ne mogu sa sigurnošću reći. Ovo putovanje me oblikovalo i nastavlja me oblikovati i danas.

Onda moram spomenuti najtužnije putovanje koje sam ikada imala, ali važno je pričati o tome! Posjetila sam Novu Goricu u Sloveniji, odmah na granici s Italijom. Prekrasan krški kraj s bogatom florom i faunom. A onda me je prijatelj doveo na ovo mjesto. U početku je izgledalo kao studio za horor film… Apsolutno nestvarno… U 2022. godini, najveći šumski požar zabilježen od početka vođenja evidencije zahvatio je područja u Sloveniji i Italiji, brzo se proširivši pod utjecajem ekstremne toplotne kupole i toplotnog vala koji su pogodili Evropu. Požar je uništio floru i faunu, a veliki broj životinja je stradao – na površini od čak 3.500 hektara! Prirodi će sada biti potrebne godine da se oporavi i vrati u svoje zdravo stanje. Priroda se tamo razvijala stotinama godina, a klimatske promjene su je uništile za samo nekoliko dana. Prošetala sam crno-bijelim pejzažem i plakala. Izgledalo je tako nestvarno vidjeti planinare i bicikliste tamo… Bilo je tužno vidjeti stvarnu scenu koju možemo očekivati da ćemo često viđati u budućnosti… Ako dodirnete ostatke, oni se pretvaraju u pepeo… Sada možete nositi cijelo drvo s obje ruke… Dok sam stajala naslonjena na svoj električni automobil, zapanjena, prošao je mladi planinski biciklista. Vidio je moju potištenost i rekao da zna koliko mi je teško to vidjeti prvi put. Prije nego što je nastavio vožnju, pogledao je auto. „Je li ovo električno vozilo?“ Rekla sam da. „Super“, odgovorio je i odvezao se. Do danas ne mogu izbaciti te slike iz glave. Da li zaista želimo takvu budućnost? Želimo li hodati kroz takav krajolik? Tako je lako zaustaviti ovaj razvoj: jednostavno moramo promijeniti način života! Također, kada je riječ o našoj mobilnosti, moramo preuzeti odgovornost. A ako to ne zaustavimo – ne brinite! Priroda će se s vremenom sama oporaviti, ali ljudi neće opstati ako nastavimo trošiti više resursa nego što ih planeta može obnoviti.

Kako se nosite s predrasudama u autoindustriji – i da li mislite da se stereotipi o ženama u automobilizmu mijenjaju?
Da, ima mnogo žena u automobilskoj industriji, ali su i dalje vrlo rijetke na vodećim pozicijama. Žene su igrale veoma važnu ulogu od početka mobilnosti i oblikovale su put u moderno doba! Da li ste znali da je prvo uspješno putovanje na duge relacije automobilom obavila žena? Njemica Bertha Benz (1849–1944) je u augustu 1888. godine preduzela putovanje od 106 kilometara u trotočkašu Benz Patent Motor Car Number 3 nakon što vozilo nije dobilo priznanje od strane kupovne publike. Nije rekla svom mužu, Carlu Benzu, o svojim planovima, jer ni on sam nije vjerovao da je takvo putovanje moguće. Zahvaljujući svojoj hrabrosti, razbila je predrasude prema novom vozilu i time podstakla ekonomski uspjeh kompanije. Ona je prva vozačica i prva osoba ikada koja se usudila izaći iz kratkih probnih vožnji. Prvo putovanje oko svijeta također je izvela žena! Kanadska avanturistkinja Aloha Wanderwell (1906–1996) imala je 16 godina kada je putovala svijetom u Fordu Model T od 1922. do 1927. godine!

Kolega mi je rekao da bih, da sam bila muškarac kada sam putovala automobilom iz Njemačke u Bosnu i Hercegovinu 2021. godine, sada bila finansijski osigurana. Ali kao žena, uglavnom sam „nevidljiva“ i moram se jače boriti. Nažalost, moram se složiti s njim. Postoji mnogo influencerica koje se bave automobilima i ispunjavaju kliše, ali vrlo malo novinarki. Šta je uspjeh, to jest, da su Grid Girls ukinute u motosportu.
Lično, do sada nisam imala gotovo nikakvih negativnih iskustava. Na mnogim sastancima sam ponekad bila jedina žena. Ali moje muške kolege su me uvijek poštovale kao sebi ravnu. Razvila su se i neka prijateljstva, a pokrenuti su i neki zajednički projekti. I čak i ako je ovo, prema mišljenju društva, i dalje muška domena, žene su bolji vozači. A kupovina automobila se uvijek odvija pod utjecajem žene, čak i ako muškarci to ne žele priznati. Ili ih ohrabruje supruga ili ljubavnica. Žene samo trebaju imati više samopouzdanja i ne blokirati se. Trenutno mislim da se stvari u Evropi kreću unazad. Udio žena je drastično opao i to ponovo postaje sve više i više isključivo muška domena. Iako nisam ljubitelj ženskih autoklubova, trenutna vremena pokazuju da su oni neophodni, što smatram veoma tužnim.

Bosna i Hercegovina je savršena zemlja za elektromobilnost
Da li je Bosna i Hercegovina pogodna zemlja za električne automobile? Kako bi infrastruktura za punjenje električnih automobila u BiH mogla napredovati?
Bosna i Hercegovina je savršena zemlja za elektromobilnost! Zbog geoloških uslova, do sada sam premašila svaku WLTP vrijednost za automobil! Iz kog razloga? Zbog velikog broja magistrala i gotovo nikakvih autoputeva, prosječna brzina je 80 km/h. A zbog planinskog krajolika, automobil se puni rekuperacijom. Stoga je potrošnja niža nego u drugim zemljama. Ali tome doprinosi i autoput sa svojom ograničenom brzinom od 130 km/h.

Punjenje je također postalo mnogo lakše u Bosni i Hercegovini od 2021. godine. Kada sam stigla ovdje, bilo je samo 42 AC stanice za punjenje, koje je Porsche postavio kao odredišne punjače. Trenutno ih ima nešto manje od 500. Međutim, trenutno postoji samo 21 DC stanica za punjenje, što znači da nema dovoljno brzih stanica za punjenje. Kako su mi rekli, razlog za to je vrlo složena birokratija – potrebno je čak 62 dokumenta! AC stanice za punjenje, sporija verzija, imaju smisla u hotelima ili destinacijama gdje ću boraviti nekoliko sati. Međutim, ono što ovdje nedostaje su redovne stanice za brzo punjenje kako bih mogla napuniti svoj automobil u roku od 10–30 minuta za dugo putovanje. Ali, dobro je to što trenutni automobili i naredni modeli već imaju tako dug domet da 21 DC stanica za punjenje sigurno može pokriti tu udaljenost bez većih kašnjenja. Ali više primjeraka, posebno na određenim lokacijama, uvijek je poželjno. Generalno, mogu reći: električni automobil u Bosni i Hercegovini možete voziti bez ikakvih problema i bez gubljenja vremena! Sve ostalo što se tvrdi nije tačno! To dokazuju moja brojna putovanja širom zemlje s različitim modelima automobila u posljednje tri godine.

Kako Vaša strast prema historiji, posebno egiptologiji, utječe na rad u novinarstvu i putopisima?
Kada sam studirala egiptologiju, koptologiju i historiju medicine, bila sam zadivljena koliko se toga iz tog perioda još uvijek može pronaći u našem svakodnevnom životu – počevši od medicine, imena, kulture pa do običaja. Stari Egipćani su također bili poznati kao najbolji kočijaši u davna vremena. Zato mi je moto: „Pronađi prošlost u sadašnjosti i budućnosti.“ U mojim pričama uvijek postoji nešto iz prošlosti što se provlači kroz sadašnji trenutak. To se, naravno, odnosi i na mobilnost. Prvi točak s osovinom star je oko 5200 godina. Sada je poznat kao Kolo Wheel 5200 i pronađen je u Sloveniji, na periferiji Ljubljane. Bila sam čak prva koja je obišla mjesto na kojem je tada nađen. To je bilo na jednoj privatnoj njivi, a domaćin nam je poslao slike lokacije. Naravno, tamo sam otputovala električnim autom. Prema rekonstrukciji, to je bilo kolo koje je vukla stoka. Je li ta ideja tada bila prihvaćena ili odbijena? Ne znamo. Zamislite, međutim, da odjednom više ne bi bilo potrebno nositi tešku robu. Sada se roba i žetva iz brdovitog zaleđa ljubljanske močvare prevoze kući kolima. Ova kolica, koja su se prvenstveno koristila u brdovitim područjima, i danas se mogu naći u nekim udaljenim dijelovima svijeta. Veliki korak za čovječanstvo, ali i za mobilnost i tehnologiju. Gdje nas je ta konstrukcija do sada odvela? Veoma daleko! Upravo te korijene pokušavam istražiti svojim putovanjima do izvanrednih destinacija.

Riskirajte!
Sada ste mnogo češće u Bosni i Hercegovini. Koje ste najzanimljivije činjenice o Bosni i Hercegovini otkrili tokom svojih putovanja? Koje su Vaše omiljene destinacije u Bosni i Hercegovini koje biste preporučili?
Mogla bih napisati cijeli roman na ovu temu! Zemlja u obliku srca, smještena u središtu Evrope, ima toliko toga za ponuditi — počevši od jedinstvene prirode, koja uključuje posljednje preostale netaknute rijeke u Evropi i među prvih deset u svijetu, pa sve do bogate historije, starih običaja i kulinarstva! Također volim zdrav multikulturalizam ovdje, koji zemlju čini još privlačnijom. Posljednje tri godine provodim većinu vremena ovdje, putujući po zemlji kako bih saznala više o svojim precima, ali ovdje nalazim i kolijevku drevne civilizacije koja nam može poslužiti kao model! Stoga se ne mogu fokusirati na pojedinačna mjesta, jer cijelu Bosnu i Hercegovinu doživljavam kao svojevrsni muzej u kojem se svaki dan otkriva nešto novo, bilo da se radi o novom planinskom jezeru, jednom od mnogih izvora ili vodopadima. Fasciniraju me i sakralne građevine, poput starih crkava, džamija i sinagoga, kao i naši stećci. A onda su tu i ljudi — takvo gostoprimstvo nećete naći nigdje drugdje. Ako pažljivo slušate, saznat ćete o drevnim legendama i bajkama koje ovu zemlju čine tako misterioznom, fascinantnom, ali i jedinstvenom. Mislim da je Bosna i Hercegovina mnogo više evropska od mnogih zemalja u EU i nadam se da će ova država konačno dobiti priznanje koje zaslužuje. Činim sve što je u mojoj moći da pokažem njenu ljepotu i jedinstvenost izvan njenih granica, po mogućnosti putem putovanja automobilom, naravno sa električnim!
Šta biste savjetovali mladim ženama koje žele slijediti Vaš put u svijetu automobila i novinarstva?
Živite po mudrosti: „Život je tamo gdje još nismo bili.“ Stoga savladajte strah i dopustite da vas radoznalost i žeđ za znanjem vode kroz život. A ako vam srce kuca za mobilnost i novinarstvo, onda se prepustite njegovom ritmu! Dakle, riskirajte! Jer ako to ne učinite, živjet ćete samo naizgled – a zapravo, nećete zaista živjeti!