Jubilarni 15. Balet Fest Sarajevo otvoren izložbom posvećenoj balerini i koreografkinji Jitki Ivelji
U srijedu, 18. septembra u 19:00 sati u Galeriji Novi Hram, izložbom posvećenoj balerini i koreografkinji Jitki Ivelji, otvoreno je petnaesto izdanje Balet Festa Sarajevo.
Izložba “Balerina i koreograf – Jitka Ivelja” bavi se historijom baleta Narodnog pozorišta Sarajevo, u kojoj važno mjesto zauzima period rada balerine, koreografkinje i baletnog pedagoga, sve do njenog odlaska u druge baletne centre tadašnje Jugoslavije.
“Izložba prikazuje historijsku ukorijenjenost i tradiciju klasičnog baleta, kao i nivo baletske ‘pismenosti’, čiji se počeci javljaju s dolaskom Jitke Ivelje u Sarajevo. Njen rad bio je uslovljen različitim historijskim okolnostima, kao i tradicijom plesa u BiH i djelovanjem Narodnog pozorišta Sarajevo. Bilo je to složeno vrijeme za kulturu i umjetnost baleta u BiH nakon Drugog svjetskog rata.
Jitka Ivelja imala je značajan utjecaj kroz svoj pedagoški rad, stvarajući i vaspitavajući mnoge soliste koji su bili razasuti po baletnim centrima tadašnje države: Beogradu, Skoplju, Rijeci i Sarajevu. Ova izložba je nužno selektivna i predstavlja samo jednu od mogućih interpretacija raznolikosti bh. baleta. Ona svjedoči o bogatstvu našeg baleta, o kojem se malo zna, a koje zaslužuje da se cijeni kao historijska i kulturna vrijednost”, izjavila je mr. Edina Papo.

Baletnu školu i umjetničku karijeru, Jitka Ivelja (Brno 1910- Split 1998.) započela je u Brnu, Češka. Školovala se kod Ivana Vanje Psota, a sam I. V. Psota bio je vodeći solista kod Djagiljeva “Ruske sezone” u Parizu. Do dolaska u Sarajevo bila je članica opere u Splitu i Mariboru. U Sarajevo dolazi 1949. godine na poziv direktora Opere Tihomira Mirića.
Bila je balerina, baletski pedagog, koreograf i šef Baleta. J. Ivelja 1955. odlazi u Skoplje, ostaje deset sezona, a zatim odlazi u Split. Balerina velike baletne kulture i tehnike. U karakternim ulogama koje joj najviše odgovaraju, dolazi do izražaja njen bujni temperament i tehnička virtuoznost. Bila je požrtvovan i odličan baletni pedagog. Njeni učenici kasnije su bili istaknuti solisti: Neda Pavela – Janjčić, Ksenija Mitrović (NPS); Ivica Ganza, solista u NPS Sarajevo i Narodnom pozorištu Beograd; zatim Vera Vasiljević-Vlahović i Mustafa Zubić, prvi solisti u Rijeci, te Slavko Pervan, istaknuti koreograf.
Koreografirala je balete: Karneval, Kopelija, Bahčisarajska fontana, zajedno s F. Horvatom, i balet Šeherezada, te baletske numere u operi Karmen. Solističke uloge su: Velika i Alanka (Žetva 25.5.1950. – osnivanje profesionalnog baletnog ansambla u NPS), Kiarina (Karneval), Huanita (Španski kapričo), Satirica (Faust), Ciganka (Licitarsko srce), Šeherezada (Šeherezada), Zarema (Bahčisarajska fontana), Biljana (Ohridska legenda), solo plesovi u operama Karmen i Nikola Šubić Zrinski.
Jitka Ivelja je jedna od dragocjenosti velikog sjaja u plejadi velikana Sarajevskog baleta, koja je u relativno kratkom periodu svoga rada u Sarajevu (1949–1955.) ostavila neizbrisiv trag.