Foto: Vanja Čerimagić

Projekat Dijahronijski kontrapunkt istražuje susret muzike i književnosti kroz performanse koji nadilaze konvencionalne okvire interpretacije. Prvi set događaja, održan u decembru u Sarajevu, obuhvatio je koncert savremene muzike i promociju poezije, dokazujući kako interdisciplinarni pristupi mogu otkriti nove dimenzije umjetničkog stvaralaštva.

Na koncertu, održanom 16. decembra 2024. godine u koncertnoj sali „Cvjetko Rihtman“ u Sarajevu, nastupio je Duo ‘SA Sinfonietta’, kojeg čine Belma Alić, violončelo, i Belma Šarančić, harmonika. Repertoar koncerta obuhvatao je kompozicije Camille Saint-Saënsa, Sergeja Berinskog, Sofie Gubaiduline i Toshio Hosokawe. U središtu programa bio je dijalog između dva instrumenta, kroz koji su izvođačice istraživale suptilne kontraste harmonije, melodije i ritma. Posebnu pažnju privuklo je djelo In die Tiefe der Zeit Toshio Hosokawe, koje u svojoj formalnoj strukturi reflektuje odnos vremena i prostora u muzici. Izvedbe su nudile promišljen odnos između teksture i ekspresije.

Promocija zbirke poezije Oratorijum za pticu autorice Jasne Kinđić održana je 19. decembra 2024. godine u Muzeju književnosti i pozorišne umjetnosti BiH. U razgovoru s autoricom, Lejla Kalamujić i Vladimir Arsenić analizirali su specifičnosti poezije koja evocira ritualne elemente i suptilno ispituje granice između ličnog i univerzalnog. Zbirka je ocijenjena kao primjer poezije koja ne oslanja svoj značaj na tematsku direktnost, već na sugestivnost i ritmičku preciznost. Jasna Kinđić je izvela dijelove performansa Oratorijum za pticu 1.5 Sarajevo i na taj način upotpunila ekfrastički doživljaj teksta.

U okviru promocije, ansambl ‘SA Sinfonietta’ izveo je improvizacije inspirisane tekstovima iz zbirke. Ove interpretacije nisu služile samo kao prateći muzički sadržaj, već su se ravnopravno uključile u dijalog s književnim tekstom, istražujući slojeve značenja kroz interakciju muzičkog i literarnog jezika. Improvizacije su strukturisane kao refleksije koje su se, uz poštovanje ritmičke i semantičke strukture pjesama, kretale između apsolutne muzike i deskriptivnog zvuka.

Ovaj set događaja predstavljao je istraživanje granica interdisciplinarnosti u umjetničkom stvaralaštvu. Konceptualna koherentnost oba događaja omogućila je publici da učestvuje u refleksiji o načinima na koje umjetnost može preoblikovati percepciju savremenog svijeta.

U januaru 2025. godine biće objavljen i prvi ekfrastički tekst u okviru ovog projekta, koji će napisati pjesnikinja Jasna Kinđić, inspirisana izvedbama Dua ‘SA Sinfonietta’. Tekst će biti zasnovan na muzičkom programu izvedenom na koncertu i reflektovati njegovu estetsku i konceptualnu složenost. Kroz ekfrastički pristup, Kinđić će istražiti kako muzika oblikuje literarni jezik i kako se književno stvaralaštvo može koristiti kao alat za artikulaciju zvučnog doživljaja.

Projekat Dijahronijski kontrapunkt je podržao British Council u okviru projekta „Kultura i kreativnost za Zapadni Balkan“ (CC4WBs). CC4WBs je finansiran od strane Evropske unije, i ima za cilj unapređenje dijaloga na Zapadnom Balkanu kroz jačanje kulturnog i kreativnog sektora i razvijanje njegovog potencijala za društveno-ekonomski uticaj u ovom regionu. Tokom perioda od 48 mjeseci, projekat CC4WBs ima za cilj poboljšati učinak kulturnog i kreativnog sektora kako bi unaprijedio vještine, znanja i pristup finansijskoj pomoći, povećao konkurentnost te omogućio održivu koprodukciju i cirkulaciju dobara i usluga na Zapadnom Balkanu.