Ovogodišnja selektorica bosanskohercegovačkih predstava za 65. izdanje Festivala MESS je dramaturginja, pozorišna kritičarka, publicistkinja i prevoditeljica Petra Pogorevc.

Pogorevc je rođena je 1972. u Sloveniji. Diplomirala je komparativnu književnost i teoriju književnosti, kao i engleski jezik na Filozofskom fakultetu u Ljubljani. Od 1993. počela je raditi u slovenačkom kulturnom prostoru kao novinarka, kritičarka, publicistkinja i prevoditeljica. Od 2007. zaposlena je u Mestnom gledališču Ljubljana kao dramaturginja i urednica serije knjiga MGL Biblioteke. Kao dramaturginja radila je sa mnogim slovenačkim i stranim rediteljima. Uredila je četrdeset knjiga iz oblasti teorije, historije i prakse pozorišta, plesa i savremene scenske umjetnosti. Godine 2020. napisala je knjigu Rac: biografski roman o Radku Poliču, nakon koje je 2022. godine uslijedila knjiga Joži: biografski roman o životu Jožice Avbelj. U februaru ove godine odbranila je doktorsku disertaciju na ljubljanskoj Akademiji za teatar, radio, film i televiziju, na temu smrti i tugovanja kao graničnih i transformativnih faktora u savremenoj scenskoj umjetnosti.

Petra Pogorevc; Foto: Združenje dramskih umetnikov Slovenije

Pogorevc je izabrala dvije bh. predstave koje će biti dijelom 65. izdanja Festivala MESS, a to su predstave: „Svijet i sve u njemu“, rediteljice Selme Spahić, prema romanu „Bejturan i ruža“ Aleksandra Hemona, a u produkciji Sarajevskog ratnog teatra SARTR-a, te predstava „Blank“, prema istoimenoj knjizi Feđe Štukana, u adaptaciji i režiji Kokana Mladenovića, a u produkciji Kamernog teatra 55 i Udruženja „Moje pozorište“.

Odabrane predstave imaju, prije svega, zajedničko to što su ambiciozne i neustrašive u namjeri da savremene prozne narative, koje u oba slučaja potpisuju međunarodno prepoznatljivi domaći autori srednje generacije, uspješno prenesu u pozorišni medij. U slučaju predstave Svijet i sve u njemu, za to su zaslužne autorice dramatizacije Selma Spahić, Emina Omerović i Nejra Babić Halvadžija, koje su suptilni svijet Hemonovog romana prenijele u složenu i pažljivo orkestriranu scensku priču o zabranjenoj ljubavi koja se rodila u mračnoj sjeni prvog svjetskog rata. Predstava promišljeno obuhvata nekoliko decenija, maštovito savladava brojne vremenske i prostorne preokrete, te sugestivno prikazuje usko isprepletene sudbine dvaju sjajnih protagonista i brojnih vješto odglumljenih sporednih likova.

U slučaju predstave Blank, koju je za pozornicu adaptirao reditelj Kokan Mladenović, narativna struktura dobiva opipljivu nadogradnju u metafori aerodroma na kojem je mali čovjek tokom rata, ovaj put onog posljednjeg iz devedesetih, prisiljen da se bori za život usred njegovog opšteg zastoja. Autentična i provokativna ispovijest autora, koji je prisutan u predstavi, ali ne da bi glumio samog sebe, razvija se u snažan iskaz glumačkog ansambla, čiji se članovi odlično snalaze u ulogama autora i njegovih saputnika, kao i u dobro uigranim kolektivnim scenama.

“Blank”; Foto: Dženat Dreković

Iako prihvataju izazov s velikom glumačkom postavom, obje predstave se odvijaju pred malobrojnom publikom i fokusiraju se na izravan i intiman kontakt s njom. U tome mogu biti uspješne jer na hrabar, neukrašen i beskompromisan način govore o jedinoj stvari koja preživljava svako, ma koliko razorno i destruktivno nasilje: o ljubavi. U vremenu kada svijet potresaju brojni novi ratovi, a čovječanstvo ne prestaje izazivati vlastito uništenje, njihova poruka je itekako važna. Pozorište u oba slučaja oživljava kao mjesto susreta, u kojem intimno iskustvo čitanja proze prerasta u kolektivno iskustvo izvjedbe i razmjene priča, koje ne samo da izazivaju emocionalne reakcije, već i prenose brojne značajne uvide o životu, pogotovo o smislu naše bolne, ali uporne borbe za njega, navodi se u obrazloženju selektorice o njenim razlozima za izbor ovih domaćih predstava.

Sve aktivnosti J.U. MES možete pratiti putem Facebook i Instagram profila Festivala MESS, te na njihovoj web stranici.