Banksy je koristio umjetnost kao oružje protiv rata tokom svoje cjelokupne karijere i jedan je od najpolitiziranijih umjetnika koji trenutno rade. Poznat po svojoj nepomirljivoj kritici današnjih političkih, vojnih i finansijskih establišmenta, Banksy to izražava kroz svoje ikonične, ali uvijek relevantne radove.

Ključni stub Banksyjevog aktivizma je njegov stav protiv svih oblika rata i nasilja. Dovoljno je pogledati njegov rad CND Soldiers, koji prikazuje dvojicu vojnika obučenih u borbenu opremu kako farbaju svijetlocrveni simbol mira na zidu; ili Napalm, gdje Banksy, između veselog Miša i Ronalda McDonalda, umeće lik uplakanog djeteta iz originalne fotografije snimljene tokom Vijetnamskog rata.

Ulična umjetnost oduvijek je bila politički nabijena forma, omogućavajući umjetnicima da izraze svoja uvjerenja u demokratskom, javnom okruženju. Banksy koristi javni prostor da prenese svoje oštre aktivističke poruke. Radi u tradiciji ulične umjetnosti popularizovane od strane umjetnika poput Keitha Haringa, koji također ima značajan opus antiratnih djela odgovarajući na Iranski rat iz 1984., kao i na nuklearno oružje tokom Hladnog rata. Ulična umjetnost istoj svrsi služi i danas kroz rad Banksyja i njegovih savremenika kao što je američki umjetnik Shepard Fairey, čiji preoblikovani propagandni plakati prenose njegov stav protiv rata i posvećenost borbi za mir.

CND Soldiers © Banksy 2005

Kakva su Banksyjeva politička uvjerenja, protiv čega se bori?

Banksyjeva umjetnost daje glas interesima “masa” naspram moćnih pojedinaca. Politička elita često je predmet podsmijeha u njegovim djelima. Vidimo to u pank preobrazbama legendarnih ratnih premijera ili u kontroverznom portretu kraljice Elizabete kao majmuna u Monkey Queen, gdje je britanska monarhija prikazana kao majmun s krunom.

Politčki stavovi Banksyja su antikapitalistički, antireligijski i protiv rata, izraženi s pametnim obrtom. Njegova djela često ističu veze između ova tri dominantna establišmenta, kao što je slučaj s Happy Choppers, Golf Sale i Have a Nice Day, koja ukazuju na preklapanje između globalnog kapitalizma i vojno-industrijskog kompleksa.

Poruka da se protestuje protiv nejednakosti, nasilja, potlačivanja i rata odjekuje glasno i jasno kroz Banksyjevo djelo.

Happy Choppers © Banksy 2003

Antiratna simbolika u Banksyjevom djelu

Postoje dvije komponente uspješne kritike Banksyja: snažna simbolika i pametno suprotstavljanje. Univerzalni simboli mira često se vide u kontrastu s nasilnim, prijetećim figurama ili akcijama, kao što su buket cvijeća u Flower Thrower ili znak mira u CND Soldiers. U Bomb Love, djevojčica grli raketu kao poklon, a u Happy Choppers, zlokobni vojni helikopteri su umotani u pink mašne naspram bebi-plavog neba.

Djeca se također ponavljaju kao simboli nade i nevinosti, prikazane u suprotnosti s užasima rata i nasilja. Kids on Guns je još jedan primjer Banksyjeve sposobnosti da manipuliše našim očekivanjima i stimuliše naše emocionalne receptore kada je riječ o iskustvima rata.

Antiratno djelo Have a Nice Day prikazuje red naoružanih vojnika s jezivim žutim smajlićima uz duboko uznemirujući efekat. Daleko od rejv scene iz devedesetih koju bismo očekivali da vidimo uz ovu motivaciju, suočavamo se s napredujućom vojskom, gdje je prijetnja neposrednog nasilja opipljiva. Banksy je majstor kombinovanja anahronističkih vizualnih elemenata, privlačeći pažnju gledatelja i potkopavajući komercijalne asocijacije kako bi prenio svoju poruku.

Bomb Love © Banksy 2003

Aktivizam Banksyja

Banksy je više puta prikupljao sredstva za dobrotvorne svrhe, dokazujući da su njegova uvjerenja dublja od same površine i da umjetnost u praksi zaista može izazvati promjene. Godine 2017. umjetnik je donirao tri uljane slike koje su skrenule pažnju na evropsku migrantsku krizu kako bi prikupio novac za bolnicu u Vitlejemu. Mediteranski pogled na more 2017, kao triptih, prodat je za 2,23 miliona funti na aukciji Sotheby's, a sav prihod usmjeren je za podršku Vitlejemskom arapskom društvu za rehabilitaciju.

U projektu iz 2019. godine koji se čini posebno relevantnim danas s obzirom na veliki broj ukrajinskih izbjeglica primoranih da napuste svoje domove, Banksy je dizajnirao prostirke koje su ručno šivale žene u grčkim izbjegličkim kampovima od prsluka pronađenih na lokalnoj plaži. Ovaj projekat pružio je ovoj grupi žena zaposlenje i zaradu. Profiti od izdanja usmjereni su za podršku infrastrukturi kampa i stvaranje novih poslova.

Have a Nice Day © Banksy 2003

Naslijeđe Banksyja: Antiratna ulična umjetnost danas

Banksyjeva misija da suoči globalnu publiku sa stvarnošću rata i zagovara mir dobija posebno dirljiv ton tokom teških vremena.

CND Soldiers čini se posebno relevantnim kada razmatramo kako Banksyjeva antiratna djela govore o univerzalnim krizama: njegov nastanak proističe iz protivljenja britanskom učešću u ratu s Irakom i nadi za nuklearnim razoružanjem. Ovaj rad postavlja pitanja koja ostaju primjenjiva na bilo koji kontekst protiv konflikta. Činjenica da je ovdje demonstrant sam vojnik postavlja pitanje kome vjerujemo kada je riječ o ratovanju i ko su pravi negativci u pogledu autoriteta i donošenja odluka.

Banksy je inspirisao i brojne druge umjetnike da izraze svoje političke stavove kroz umjetnost. Tako se pojavljuje tzv. “Ukrajinski Banksy”, ulični umjetnik po imenu Šarik, koji je kreirao nekoliko djela na ulicama Krima u stilu inspirisanom Banksyjem. Drugi umjetnici širom Velike Britanije izlazili su na ulice kako bi izrazili solidarnost s ukrajinskim narodom. To uključuje “Teesside Banksy” iz Middlesbroua i brojna antiratna grafiti djela koja su se pojavila u ruskim gradovima. Ovo samo pokazuje sveprisutni utjecaj Banksyja na uličnu umjetnost i njenu politiku, podstičući umjetnike i sve ljude širom svijeta da se izjasne protiv rata i zahtijevaju mir.

Banksyjeva umjetnost i aktivizam i dalje inspirišu i pružaju nadu ljudima širom svijeta, podsjećajući nas na našu zajedničku odgovornost i ljudskost.

Banksy-style mural in Borodyanka, Ukraine