Piše: Tamara Zablocki
Foto: Privatna arhiva

Pod okriljem brenda Tea Atelier, posvećenog moćnom spoju slikarstva i modnog dizajna, okupljeni su najrazličitiji luksuzni odjevni komadi i modni dodaci kojima je zajedničko to da su napravljeni od najkvalitetnijih materijala predvođenih svilom i kožom, te oslikani vještom rukom akademske slikarke Tee Zubović. Teina ideja vodilja pri pokretanju modne linije rukom oslikane nosive umjetnosti bila je približiti visoku umjetnost što većem broju ljudi kreiranjem nosive umjetnosti, odjevnih komada koji će se, baš kao najcjenjenija umjetnička djela kroz historiju, isticati svojom ljepotom, kvalitetom i trajnošću.

Za Teu, izbor profesionalnog puta nikad nije bio upitan. Riječ je, naime, o umjetnici koja je prepoznala svoju strast prema kistu i boji još u najranijim godinama života. „Oduvijek sam crtala, čitavo djetinjstvo, pa je tako i moj izbor srednje škole bila Srednja škola primijenjenih umjetnosti u Sarajevu. Ondje sam završila dva smjera, za obradu metala i za primijenjeno slikarstvo, a potom sam, po nekom logičnom slijedu, upisala Akademiju likovnih umjetnosti u Sarajevu. Ljubav prema slikarstvu je u međuvremenu prevladala interes za obradu metala, te sam na akademiji upisala Odsjek slikarstvo. Slikarstvo je, naprosto, moja prva ljubav i toj ljubavi sam slijedila“, priča nam Tea Zubović o svojim počecima.

Na sarajevskoj Akademiji likovnih umjetnosti je diplomirala 1999. godine i potom se pretežno bavila štafelajskim slikarstvom u kojem su joj preokupacija bili portreti. Godine posvećene slikarstvu kasnije će odrediti motive i boje po kojima su danas prepoznatljive kolekcije Tea Ateliera. Tea Atelier je nastao 2015. godine, sasvim spontano, najprije iz potrebe same vlasnice brenda da dođe do kvalitetnih, unikatnih odjevnih predmeta kakve nije nalazila na našem tržištu, a tek potom kao dobra poslovna ideja. Vrlo brzo je uvidjela da u svojoj želji da nosi nešto drugačije nije usamljena, već je puno onih koji cijene posebne komade odjeće, vole umjetnost i odmah znaju prepoznati razliku između unikatnog, ručno rađenog komada i masovne industrijske izrade.

„Za razliku od umjetnosti koja se u Bosni i Hercegovini, kako svi znamo, baš i ne cijeni, pa je od nje jako teško živjeti, za nosivu umjetnost koju predstavljam u svojim kolekcijama – iznenađujuće – postoji nemali interes. Kad sam počela da radim, zaista sam to radila za sebe, stvarala sam komade koje nisam mogla nigdje naći i kupiti, a željela sam ih imati, ali nije prošlo dugo, pa su se tim komadima oduševili i drugi ljudi. Ne bih rekla da postoji usko određeni tip osoba kojima su komadi Tea Ateliera namijenjeni, da oni odgovaraju samo određenim stilovima odijevanja ili profesionalnim vodama u kojima se, recimo, vlasnica kreće. Moji odjevni komadi namijenjeni su svima onima koji vole i žive umjetnost, kao i za one odvažnije, koji vole da eksperimentišu i zato imaju drugačiji, poseban, unikatan stil“, pojašnjava Zubović.

Bluze, suknje, haljine, torbice, narukvice, kaputi, jakne, šalovi, košulje, cipele, kombinezoni i pantalone koji nastaju u Tea Atelieru su jedinstveni, unikatni i svaki komad je umjetničko djelo za sebe, zato se može činiti da su namijenjeni vrlo određenoj publici, ali naša sagovornica ističe da u svakoj njenoj kolekciji svako može naći nešto za sebe. Komad odjeće ili modni dodatak koji bi odgovarao baš vašem ormaru možete, uz najavu, potražiti u Tea Atelier showroomu smještenom u Sarač Ismailovoj ulici 43 u Sarajevu, te u Burtuqaali concept store u Kulovića 9. Većina prodaje se, ipak, kako ističe Zubović, primjereno savremenom dobu, dešava na internetu, putem web stranice www.atealier.com.

Krojevi njenih odjevnih predmeta većinom su klasični i minimalistički jer njihova posebnost i ekstravagancija leže u raskošnom koloritu i slikarskoj sintezi ornamenta i autoportreta. Proces nastanka jednog odjevnog predmeta ili modnog dodatka Tea Atelier je vrlo kompleksan, kaže nam Zubović. „Proces počinje skicama, u kojima se razrađuje ideja. Potom slijedi odabir materijala, koji su uvijek najkvalitetniji, a zatim se odjevni predmet kroji. Oslikavam iskrojene komade, zatim se boja fiksira, a zatim je red na šivanje. Proces je jednak kod svilenih i kod kožnih predmeta, nakon slikarskog dijela se pristupa šivanju.“

Odabir materijala i boja je veoma bitan dio rada na svakom komadu, budući da Zubović insistira na najkvalitetnijim tkaninama i slikarskim bojama. Za svilu nam potvrđuje da je za oslikavanje, naprosto, izbor materijala broj jedan. „Svila je plemenita tkanina, baš kao što je plemenita umjetnost, te je zato savršena podloga za unikatne slikarske radove čija izrada zahtijeva kombinaciju znanja, vještine, strpljivosti i uloženog vremena. Svila i slikarstvo se tako savršeno dopunjuju stvarajući posebnu umjetničku formu i izraz“, navodi.

Tehnika slikanja na svili, ipak, nije nimalo jednostavna, naglašava Zubović. „Slikanje na svili ne ostavlja prostor za grešku i zato je potrebna maksimalna koncentracija i puno strpljenja. Svaka ovakva kreacija je istovremeno i slika, a izrada svakog odjevnog komada iziskuje rad u trajanju od nekoliko dana do nekoliko sedmica“, navodi Tea, ističući da je zbog ovakvog procesa rada i njegovog trajanja broj odjevnih predmeta i modnih dodataka koje je moguće oslikati i završiti u pojedinačnoj kolekciji izuzetno ograničen. Masovna proizvodnja je naprosto nemoguća, što svakom predmetu iz kolekcija Tea Atelier itekako dodaje na vrijednosti.

Ovako nastali odjevni predmeti i modni dodaci jesu delikatni i nešto zahtjevniji za održavanje, ali prema riječima naše sagovornice, nije ih potrebno čistiti u hemijskim čistionicama. Preporučeni način održavanja je ručno pranje te izbjegavanje agresivnih hemijskih sredstava za čišćenje.

Nadahnuta prošlim vremenima

Upitana za određene umjetnice i umjetnike koji su joj možda bili vodilja važnija od drugih u vremenima kad je tragala za vlastitim izrazom, naša sagovornica odgovara da je mnoštvo stvarateljki i stvaratelja koji su označili njen umjetnički put, te da zato ne može izdvojiti samo neka imena. U svakom umjetničkom pravcu, naime, pronalazi nešto od nadahnuća za svoje radove. „Možda su me se od svih najviše dojmili impresionizam i ekspresionizam, jer sam privržena jarkim, intenzivnim bojama, ali u svakoj umjetničkoj epohi nešto je inspirativno. Neke svoje kolekcije sam, ipak, posvetila određenim velikim imenima u svijetu umjetnosti“, podsjeća. Kolekcije Inspired by Klimt i Inspired by Botticelli krase motivi s čuvenih djela ove dvojice umjetnika.

„Kolekcija Inspired by Klimt je, recimo, inspirisana djelima austrijskog slikara Gustava Klimta, najvažnijeg predstavnika bečke secesije. Listići zlata su karakteristični detalji na Klimtovim slikama, te sam u kolekciji izdašno koristila zlatne i bakrene tonove. Pojedini detalji sa Klimtovih slika, kao ženska lica su vjerno prikazani, dok sam elemente kao što su drvo života, geometrijske i floralne forme slobodnije interpretirala. Cijela kolekcija je elegantna i nosiva, izrađena od visokokvalitetnih, luksuznih materijala kao što su saten svila, taft svila, češko staklo i koža“, navodi Zubović.

Na istom tragu, romantična i lepršava kolekcija za proljeće i ljeto 2017. bila je inspirisana najpoznatijim djelima renesansnog slikara Sandra Botticellija, Rođenje Venere i Alegorija proljeća. U ovoj kolekciji preovladavale su pastelne boje, uz nezaobilazni dodatak crne i bijele.

Slikarski su preovladavali floralni motivi, stilizirani tako da naglase raskoš svilenih tkanina. Likovi i pejzaš sa Botticellijevih slika, kao i ideje ljubavi, ljepote, prirodnog sklada, prevazilaze okvire slika i renesanog perioda, a oživljavaju u sadašnjem vremenu na odjeći oslikanoj likovima iz klasične mitologije i floralnim motivima, te u naborima svile koji asociraju na morske valove iz kojih je Venera rođena, na dah proljetnog vjetra kojim je dospjela do obale, donoseći ljubav i proljetno buđenje prirode.

Pored prelomnih tačaka i imena iz historije umjetnosti, inspiraciju za Teu Zubović predstavljaju i druge historijske ličnosti i njihovi osebujni životi. Njena šesta po redu kolekcija, naziva Petit Trianon, inspirisana je istoimenim neoklasičnim zamkom Marie-Antoinette u Versaillesu. „Kolekcija proljeće/ljeto 2020. je bila oda ljepoti i svevremenskoj eleganciji s odjećom koja slavi ženstvenost. Petit Trianon mi je poslužio kao inspiracija jer predstavlja remek-djelo harmonije i elegancije. Njegovi anglo-orijentalni vrtovi i interijeri odraz su istančanog ukusa i romantične fantazije Marie-Antoinette“, pojašnjava Zubović.

Osim na domaćim modnim pistama, priliku da predstavi svoje modele Zubović je prije nekoliko godina imala i na Vancouver Fashion Weeku, koji je poslije New York Fashion Weeka najznačajniji modni događaj u Sjevernoj Americi, a ujedno i najbrže rastuća sedmica mode u svijetu na kojoj se u posljednja dva desetljeća svake godine predstavljaju modne dizajnerke i dizajneri iz više od 25 svjetskih modnih prijestolnica. Zahvaljujući svojim modnim načelima, Tea je od početka svog djelovanja pa do danas itekako na svjetskoj mapi.

„Ušli smo u novu deceniju u kojoj više ne važi modni trend kao imperativ u modnom odabiru i izrazu, a promijenili smo i navike biranja i nošenja odjeće. Najvažnije pravilo modnog svijeta u godinama koje dolaze će zato zasigurno biti održiva moda i nosivost, odnosno odjeća koja će trajati, koja je kvalitetna, funkcionalna i koja poštuje okoliš“, naglašava Tea, čije su modne kolekcije sačinjene upravo iz takvih odjevnih komada.