Kolekcija proizvoda OVA koju izrađuju Goraždanke, pripadnice ranjivih skupina, sačinjena je od predmeta iznimnog kvaliteta, ručno izrađenih i napravljenih od lokalnih materijala. Rad na OVA torbi zahtijeva 35 sati tkanja, za OVA jastučnicu potrebno je 45 sati, a za prostirku više od 80 sati tkanja. Sveženski tim koji stoji iza ovih proizvoda osmislio ih je još prije godinu dana, a s namjerom da brend odvedu korak dalje ka samoodrživosti, idejne začetnice brenda nedavno su pokrenule kampanju za podršku na crowdfunding platformi Indiegogo.

Piše: Tamara Zablocki

Foto: Aida Redžepagić

Priča o kolekciji OVA počela je u augustu prošle godine, kada se kreativna agencija Hive odlučila prijaviti na javni poziv organizacije UN Women za kreiranje brenda u Goraždu, a uslijedila je saradnja sa ženskim Udruženjem Sehara iz ovog grada. „Aplicirale smo zato što je poziv bio drugačiji od uobičajenih: zamisao projekta bila je da iznjedri brend koji će biti za žene, ali i da pripada ženama, kako bi one mogle naučiti više o samom vođenju takvog projekta i imati punu zaradu od prodaje, od koje bi također ulagale natrag u brend. Nama se svidjela ta ideja jer je drugačija od ostalih projekata u kojima žene budu samo angažovane i dijelom plaćene za svoj rad“, ispričala je za Urban magazin o začecima brenda Gordana Miladinović, jedna od osnivačica agencije Hive.

Bili su to prvi koraci ka nastanku kolekcije sastavljene od torbi, jastučnica i prostirki koja tradicionalne bosanskohercegovačke tkalačke vještine predstavlja u novom ruhu, istovremeno promovišući ekonomsko osnaživanje žena. U priči o rukotvorinama OVA-e vjerovatno je najvažnije napomenuti da iza njihove izrade stoje žene iz Goražda koje pripadaju ranjivim skupinama, a mnoge od njih su preživjele seksualno nasilje u toku rata. Za njih izrada tkanih proizvoda primamljivog, osavremenjenog izgleda, pored ekonomskog osnaživanja, učenja novih vještina u vođenju brenda koji nastoji postati samoodrživ, znači i novi smisao u svakodnevici. Svojim radom Goraždanke svakodnevno podsjećaju na važnost očuvanja tradicionalnih zanata, baštine i raznolikosti kulture Bosne i Hercegovine.

Vještina koju imaju i žele pokazati svijetu je tkanje, zanat o čijim su tajnama žene u prošlosti saznavale od svojih majki i baka jer su se među ženama prenosile s koljena na koljeno. Vrijeme je da ova znanja, posljednjih decenija zanemarena i gotovo zaboravljena usljed razvoja tehnologije i jeftine hiperprodukcije svega što koristimo, budu izvučena iz prošlosti i predstavljena na novi način koji će zainteresovati i mlade. Goraždanke vrijedno rade na tome. „Žene iz Udruženja Sehara su predivne i nama su inspiracija. One ne žele nikakvu milostinju, već shvataju važnost dobrog proizvoda, spremne su da rade, da se educiraju i trude kako bi cijela priča bila što bolja. Osim toga, odnos prema radu i odgovornost potpuno su drugačiji kad imaju osjećaj da rade za sebe i da brend pripada njima“, ističe Miladinović.

A imaju na šta biti ponosne. Jedinstvenost i kvalitet proizvoda iz kolekcije OVA već su prepoznati, a nose ih i javne ličnosti poput Dunje Mijatović. Svi OVA proizvodi napravljeni su od organskih i lokalnih materijala, a uzorci se pomno biraju. Na dizajnu, izradi i promociji proizvoda radi čitav tim sastavljen od niza kreativki. Nakon inicijalnog finansiranja koje je osigurala organizacija UN Women, kreativna agencija Hive je okupila ženski tim, te je za dizajn proizvoda danas zadužena modna dizajnerka i kostimografkinja Vanja Ciraj, grafički dizajn brenda djelo je Naide Čelik, a fotografije proizvoda koje izrađuju Goraždanke potpisuje Aida Redžepagić. Naša sagovornica ističe da je sve u vezi s brendom OVA rezultat timskog rada, da nema hijerarhije i da su sve uključene umjetnice tu da budu podrška Goraždankama. „Brend pripada ženama, a mi smo tu u ulozi brend menadžerica i konsultantica.“

Ka samoodrživosti

Neophodan primarni korak u nastanku OVA kolekcije bilo je istraživanje tržišta, nakon čega su se zajedničkim snagama odlučile za inicijalne proizvode koje će ponuditi zainteresovanima: torbe, jastučnice i prostirke. „Samu mustru osmislila je Vanja Ciraj, a riječ je o apstrahovanoj verziji naše tradicionalne bosanskohercegovačke mustre sa ćilima. Htjele smo imati nešto prepoznatljivo što se može aplicirati na različite proizvode. Nakon te početne ideje, žene iz Udruženja Sehara su se posvetile izradi proizvoda, dok smo mi, ponesene pozitivnom energijom, ostale volonterski u projektu i pomagale s prodajom, marketingom i daljnjim prikupljanjem sredstava“, ispričala nam je naša sagovornica. Trenutno, tim okupljen oko OVA brenda radi na dizajnu novih modela koji će upotpuniti kolekciju i odvesti brend korak dalje.

S tim u vezi je pokrenuta i spomenuta crowdfunding kampanja, fokusirana na kupovinu novog i boljeg repromaterijala. „Želimo diversificirati materijale i poboljšati postojeće proizvode. Naime, materijali i procesi koji se koriste za nastanak OVA proizvoda su veoma skupi: bojenje vune, kože u različitim bojama, različite vrste kopči. Razradu dizajna i razvoj prvih prototipa podržao je projekat Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u BiH, ali nam je bitno da osiguramo i sredstva za daljnju proizvodnju. Također, sredstva su nam potrebna za izradu željenog pakovanja proizvoda, te dodatnih promotivnih materijala. Smatramo da trebamo otići korak dalje, a brend još uvijek nije dovoljno samoodrživ kako bi u tome uspio bez pomoći drugih.“

Zasad OVA proizvodi su stigli do ormara i domova pojedinaca i pojedinki istančanog ukusa, a nije nevažno naglasiti i da su uspjeli preći pola svijeta i stići sve do Abu Dhabija. Interes za njih očito već postoji, ali je idejnim začetnicama brenda važno da on napreduje i raste. „OVA proizvodi se trenutno mogu naći u Bazerdžanu u Sarajevu i One Piece Concept Store u Abu Dhabiju, koji promoviše i prodaje bosanskohercegovačke proizvode, a trenutno se vrijedno radi na novom dizajnu, dodatnim proizvodima i poboljšanju ponude. Planiramo krajem godine proširiti ponudu, kao i broj prodajnih mjesta. Veoma smo zadovoljne interesom, ali smatramo da sada trebamo uvesti novitete i raditi na tome da svaki novi proizvod bude još bolji i još kvalitetniji“, zaključuje Miladinović.