Prva konferencija o e-trgovini u BiH pod nazivom “Let's do eCommerce” održana je 16. marta ove godine, u Hotelu Hills u Sarajevu, u organizaciji Asocijacije za internet trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini.

Konferencija je okupila više od 250 ključnih igrača u industriji e-trgovine u Bosni i Hercegovini i regiji, pružajući jedinstvenu priliku učesnicima da se educiraju kroz inspirativne priče najuspješnijih preduzetnika iz eCommerce industrije. Teme konferencije obuhvatile su tehnološka rješenja za online kupovinu, autentičnost velikih brendova u e-trgovini, kao i finansijski i regulatorni okvir industrije.

Alma Ahmić, izvršna direktorica Asocijacije za internet trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini, izjavila je da je asocijacija neprofitna organizacija, uspostavljena s ciljem promoviranja i podrške razvoju e-trgovine u Bosni i Hercegovini, te da ova konferencija predstavlja značajan korak prema postizanju tog cilja.

Konferencija je pružila vrijedne uvide i savjete o tome kako potaknuti rast e-trgovine u zemlji, kao i kako riješiti jedinstvene izazove i prilike koje sektor predstavlja. MarketMakers projekt, podržan od strane Vlade Švicarske za zapošljavanje mladih u Bosni i Hercegovini, prati aktivnosti Asocijacije od samog osnivanja.

“Ponosni smo partner ‘eComm’ Asocijacije od samog početka, kao i ove konferencije koja će biti centralno mjesto razmjene informacija o e-trgovini i digitalizaciji uz svijetle primjere iz BiH i regije, kako se može uspješno postati dio e-tržišta. Cilj MarketMakers projekta je razvoj modernih radnih mjesta i zapošljavanje mladih ljudi, te smo vrijednost ulaganja u e-trgovinu vidjeli kao priliku da naši mladi ljudi nađu interesantne i dobro plaćene poslove u ovom sektoru”, istaknula je Dinka Majanović, voditeljica investicija MarketMakers projekta,

U saradnji sa stručnjacima iz kompanije Valicon i  spomenutim projektom MarketMakers, sprovedeno je prvo eCommerce istraživanje sa najvećim uzorkom do sada –  sa preko 3 hiljade ispitanika – koje je dalo detaljan uvid u eCommerce tržište u Bosni i Hercegovini.

Matjaž Robinšak, direktor istraživanja u kompaniji Valicon, otkrio je na konferenciji da, iako je visoka upotreba interneta, penetracija online kupovine u Bosni i Hercegovini još uvijek je niska. Međutim, očekivanja su da će se to promijeniti u narednim godinama, kao što se dogodilo prije deset godina u Sloveniji i Hrvatskoj. Potencijal za rast postoji, međutim, građani BiH trenutno koriste internet uglavnom za društvene mreže.

Budućnost online kupovine u BiH ne leži u broju kupaca, već u učestalosti kupovina i širini ponude, kako nove kategorije ulaze na tržište. Današnji kupci su već prilično aktivni, a tržište se razlikuje od Slovenije i Hrvatske, jer je online ponuda puno veća nego prije deset godina. Veliki postotak potrošača već koristi internet putem mobilnih uređaja, a situacija e-trgovina je slična kao i u Srbiji i Makedoniji.

Plaćanje pouzećem još uvijek je preferirani način plaćanja, a povjerenje u online kupovinu je i dalje nisko, i potrošači još uvijek više vole otići u fizičke trgovine i provjeriti proizvode prije kupovine.

“Mastercard ima ključnu ulogu u olakšavanju e-trgovine i digitalnih plaćanja u Bosni i Hercegovini. Svojom naprednom tehnologijom plaćanja i sigurnim online rješenjima za plaćanje, Mastercard je pomogao u pokretanju rasta sektora e-trgovine u našoj zemlji. Naša posvećenost inovacijama i korisničkom iskustvu doprinijela je tome da online kupovina i plaćanje budu sigurni  i praktičniji za potrošače, dok istovremeno omogućavamo poslovnim subjektima pouzdan i efikasan proces plaćanja. Kompanija Mastercard je prepoznata kao partner u unapređenju digitalne ekonomije u Bosni i Hercegovini“, izjavio je Amir Trokić, ispred kompanije Mastercard, koja radi na promociji sigurnog plaćanja u Bosni i Hercegovini.

Mlađa populacija potiče rast online kupovine, posebno mladi, zaposleni, urbani pojedinci i porodice s malom djecom. Prekogranične kupovine su općenito niske u regiji, sa oko samo 10 posto ukupne vrijednosti kupovina koje se odnose na inostranstvo. Bosna i Hercegovina je relativno zatvorenija u tom pogledu u usporedbi s drugim zemljama, poput Češke, gdje prekogranične kupovine čine 30-40 posto ukupne prodaje. Uprkos izazovima, AliExpress je najjači strani trgovac u BiH, s naglaskom na kupovinu manjih vrijednosti. Iako je trend u Sloveniji i Hrvatskoj u padu, AliExpress ostaje jak u Bosni i Hercegovini i Srbiji.

Budućnost online kupovine u BiH je obećavajuća i vjerojatno će slijediti isti put kao u drugim zemljama u regiji. Kako se online ponuda povećava, a istovremeno raste i povjerenje e-trgovinu, građani BiH će vjerojatno prihvatiti praktičnost online kupovine, stvarajući značajnu priliku za rast u ovom sektoru. NLB Banka je prepoznata kao lider u digitalnim uslugama i proizvodima na lokalnom tržištu, i aktivno učestvuje u razvoju online trgovine u Bosni i Hercegovini.

“Izuzetno nam je zadovoljstvo što smo partneri prve konferencije ovakve vrste u BiH. Našom podrškom ecommerce industriji zasigurno ponovno potvrđujemo naš put digitalne banke. Često naglašavamo da je ovaj region naš dom i da ga želimo razviti i unaprijediti za sadašnje i buduće generacije, a upravo je digitalizacija i podrška poboljšanju savremenih procesa i tehnologija dio jezgre naše poslovne strategije. Pratimo životne potrebe naših klijenata i ljudi u našoj zajednici, veoma nam je važno da damo svoj doprinos razvoju ecommerce industrije u BiH, kako bismo u konačnici, zajedno sa drugim partnerima na tržištu, razvili korisnička iskustva, ekonomsko okruženje i bili u toku sa svjetskim trendovima”, izjavila je Lidija Žigić, predsjednica Uprave NLB Banke Sarajevo

Odziv učesnika iz privatnog i javnog sektora na konferenciji pokazao je da je e-trgovina ključni dio ekonomskog razvoja BiH, i da postoji veliki potencijal za rast ove industrije. Dok se e-trgovina nastavlja širiti globalno, naša zemlja mora nastaviti ulagati u razvoj sektora i podržavati svoje ključne igrače. Asocijacija za internet trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini će nastaviti pružati platformu za suradnju i inovacije unutar industrije, potičući rast i razvoj eCommmerce preduzeća.

Konferencija je podržana od Švicarske vlade kroz projekt MarketMakers kao generalnog partnera, te kroz projekat Otvoreni regionalni fond za Jugoistočnu Evropu za vanjsku trgovinu (ORF FT) koji provodi Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH uz sufinansiranje Europske komisije i Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj Njemačke, te NLB Banka i Swiss EP – Swiss Entrepreneurship Program kao organizacione partnere, zlatne partnere poput kompanije Mastercard i Ministarstva privrede Kantona Sarajevo, te srebrne partnere poput OLX BiH, Korpa, VISA i BH Telecoma i bronzane partnere, uključujući JP BH Poštu, CloudCart, Datalab, GS1 Bosne i Hercegovine i Sport Vision.