Foto: Vanja Čerimagić

U okviru interdisciplinarnog projekta Dijahronijski kontrapunkt, koji realizuju Udruženje za razvoj muzičke umjetnosti i pedagogije SA Sinfonietta iz Sarajeva i Udruženje Hila iz Zrenjanina, održana su dva završna događaja koji su na promišljen i sadržajan način povezali umjetničku muziku i književnost. Kroz spoj koncertne izvedbe i književne promocije, projekat je i ovim završnim programom potvrdio svoju posvećenost istraživanju značenja stvaralaštva, izraza i identiteta u savremenom kontekstu.

U srijedu, 14. maja 2025. godine, u koncertnoj sali „Cvjetko Rihtman“ u Sarajevu, održan je koncert ansambla SA Sinfonietta, u sastavu: Alma Dizdar (violina), Belma Alić (violončelo) i Vladana Perović (klavir). Na programu su bila dva kamerna remek-djela njemačkog romantizma – Klavirski trio u d-molu, op. 63 Roberta Schumanna i Klavirski trio u g-molu, op. 17 Clare Schumann. Oba djela karakterizira kompleksna emotivna gradacija, raznolikost tempa i bogata harmonijska struktura, što zahtijeva tehničku zrelost i duboko interpretativno razumijevanje.

Izvedba ansambla bila je suverena, komunikativna i stilski iznijansirana. Interpretacija trija Roberta Schumanna istakla je kontraste između unutrašnje dramatike i lirske introspekcije, dok je djelo, ništa manje slavne Clare Schumann, predstavljeno s pažljivo oblikovanom artikulacijom i izraženom muzikalnošću koja je naglasila suptilnost njene muzičke misli. Poseban doprinos koncertu dale su i uvodne riječi samih muzičarki, koje su publici predstavile biografski i umjetnički kontekst dvoje kompozitora, čime su postavile temelje za dublje slušalačko razumijevanje.

Koncertna publika imala je priliku čuti i dvije mlade violinistice Saru Kasap i Klaudiju Bošnjak, koje su izvele kompoziciju Duo za dvije violine op. 49 stavak Con Fuoco ruskog kompozitora Reinholda Glièra. Njihovo izvođenje inspirativnog i duboko emotivnog komada ovog poznog romantičara bilo je rafinirano i tehnički dominantno, usprkos njihovim godinama. Publika je to znala da nagradi. Obje su pokazale da ih očekuje zavidna koncertna budućnost i sva je prilika da ćemo ih vrlo uskoro negdje ponovo slušati.

Dva dana kasnije, u petak 16. maja, u Muzeju književnosti i pozorišne umjetnosti Bosne i Hercegovine, održana je promocija zbirke priča Uslovi nisu bitni spisateljice Ljiljane D. Ćuk, u izdanju Partizanske knjige iz Kikinde. Događaj je započeo kratkom muzičkom improvizacijom, koja je atmosferu postavila kao prostor otvoren za dijalog i refleksiju, kao i suptilna emotivna preplitanja.

Razgovor koji su s autoricom vodili Šejla Šehabović i Vladimir Arsenić bio je strukturiran kao analitičko mapiranje tematskih i estetskih slojeva zbirke. Pažnja je bila usmjerena na načine na koje autorica oblikuje figure samoće, izolacije i gubitka identiteta kroz jezički minimalizam i atmosferičnost. Govorilo se o ulozi ironije, tišine i narativne fragmentacije, kao i o odnosu između privatnog i društvenog, ženskog i opšteg, unutrašnjeg i spoljašnjeg svijeta likova. Poseban akcenat stavljen je na okvirne priče zbirke – od Koeljovog ironičnog savjeta do zadnje rečenice koju autor više ne potpisuje, jer je, kako metaforički i doslovno sugerira tekst, njegov glas preuzeo algoritam.

Zbirka Uslovi nisu bitni oslikava nedvosmisleno književno stanovište, gdje autorka kroz geste, jasne ironije i emocionalnu ekonomiju otvara prostor čitatelju da sam dopuni značenje. Njeni likovi nisu samo produkti društvenih okolnosti, već i unutrašnjih raslojavanja, otpora i pasivnosti, koji se odvijaju u jeziku – ili njegovom gubitku.

Ova književno-muzička cjelina označila je završni set događaja projekta Dijahronijski kontrapunkt, kojim se afirmisalo savremeno stvaralaštvo kroz susret muzike, književnosti i angažovanog dijaloga s publikom.

Projekat Dijahronijski kontrapunkt je podržao British Council u okviru projekta „Kultura i kreativnost za Zapadni Balkan“ (CC4WBs). CC4WBs je finansiran od strane Evropske unije, i ima za cilj unapređenje dijaloga na Zapadnom Balkanu kroz jačanje kulturnog i kreativnog sektora i razvijanje njegovog potencijala za društveno-ekonomski uticaj u ovom regionu. Tokom perioda od 48 mjeseci, projekat CC4WBs ima za cilj poboljšati učinak kulturnog i kreativnog sektora kako bi unaprijedio vještine, znanja i pristup finansijskoj pomoći, povećao konkurentnost te omogućio održivu koprodukciju i cirkulaciju dobara i usluga na Zapadnom Balkanu.