Ponavljamo kolumnu našeg dopisnika, Arhiviste Džedajskog vijeća, koja donosi javnosti manje poznate dokumente iz bujne historije naših naroda i narodnosti, spašavajući od zaborava drevne priče, dokumente i dnevnike, doprinoseći pomirenju nas sa nama samima.

Piše: Saša Madacki
Ilustracija: Aleksandra Nina Knežević

Dokad ću ja peglat, kuhat, šit, prat, jest govna?, zaurla Milena jutros negdje oko pola šest. Digni više tu guzicu. Ali, dušo, tek je pola šest… Ništa ti meni pola šest. Navij sat i ustani na vrijeme. Nisam se usudio ni da pitam šta ima za doručak. Zapravo mi nije ni palo na pamet. Brutalno izbačen iz kreveta u stanju potpunog šoka i s popriličnom dozom nevjerice upitam svoje zlato u čemu je zaboga problem na rani sabah. Problem je u vjerovanju. Kako, molim? Pa, ja previše vjerujem, a ne saznajem. I to nju iz cipela baca. Kako misli vjerujem? Fino. Moje zlato kaže da ja vjerujem da toalet papir raste u kupatilu, da je magarac koji sere dukate (ona?), da vile i vilenjaci peglaju košulje noću kad kreten spava (ja?), da tanjiri veselo skakuću ka mašini za suđe, da čarape same uđu u veš mašinu, zatvore vrata i naspu deterdžent, itd., da više ne nabraja, već joj je muka od svega. Ni sam ne znam zašto izustih: Aaaaaa, tiiiiii to sve radiš? Pa, ti si heroj od žene. Osjetio sam metalni dodir na čelu i izgubio svijest. Mislim da me je udarila tavom, a po težini pretpostavljam da je od lijevanog željeza.

Kad sam se probudio iz vještački (lijevanim željezom) inducirane kome, vidio sam moje zlato kako me zabrinuto majčinski gleda i čuo kako iz tih milih ustašaca izlaze riječi: Da si pažljivo slušao nastavu na domaćinstvu, ništa se od ovog ne bi desilo, ljubavi moja. Odlučio sam da zanemarim ovu ograničenu upotrebu sile ubijeđen da sam dao priličan doprinos odluci da zlato uzme tavu u ruke. Kao i svakog jutra, Milena je otputovala na posao, a ja sam otišao na tavan da pokušam naći u gomili starih knjiga udžbenik za predmet domaćinstvo. Nakon dva sata tumbanja, horganja i deveranja nađem skoro potpuno očuvan udžbenik. Zelene korice i veliki broj 5 na koricama. Udžbenik za peti razred. S iskrom u očima prelazim sadržaj. Četiri nastavne cjeline: savremeno domaćinstvo i porodica, kultura stanovanja, kultura oblačenja i kultura ponašanja. Prilično ozbiljne metodske jedinice su se smjenjivale: prišivanje dugmeta, peglanje hlača, začinjavanje salate, na koji način oprati kupatilo, kako isplesti šal, kako ispeći jaje na oko… Sve što čovjeku treba za život. Sad mi je potpuno nejasna namjera uprave za obrazovanje da uvede hemiju u osnovne škole kad tamo ionako mućkaš stvari koje ti neće trebati u životu (NH4CH3CO2) umjesto da pravimo mućkalicu na domaćinstvu. Koja će nam trebati u životu. Itekako. Ona malo ljuća, leskovačka.

Po receptu iz udžbenika napravim grah, pripremim salatu (al’ je ne začinim odmah!) i sačekam Milenu s posla. Zamalo je srce nije strefilo kad je ušla u naš dom. Završimo ručak u divnom raspoloženju, pokupim sve suđe, strpam ga u mašinu za suđe, pređemo u salon, ja joj izmasiram stopala, popijemo kafu. Onako crnu, jaku i gustu. K'o zift. Kažem ja mom zlatu da sam pronašao udžbenik iz domaćinstva, a nakon analize gradiva odlučio sam da dopunim silabus domaćinstva. Je l’ je zanima? Zanima. E ovako:

Ishodi (m)učenja: kandidati će biti osposobljeni za preživljavanje u ekstremnim uvjetima zajedničkog življenja u zgradama (stambenim objektima) s pet i više stanova, evaluaciju sigurnosnog stanja, samostalno liječenje i političku djelatnost u tranzicijskom društvu. Sa stečenim vještinama osigurana je mobilnost u sve balkanske zemlje i pokrajine. Kandidat osposobljen za samostalan život, izbor potomstva i mišljenja.

Nastavne jedinice (razvijene u suradnji s Minkom Vrećo iz Zavoda za unapređenje komšijskih odnosa zapadnog Balkana):

1. Teorija i praksa gledanja svog posla (ne viri u šerpu: odvikavanje i apstiniranje od virenja u tuđe šerpe). Feminizam i pozicioniranje: znaju one đe im je mjesto.
Alternativno 1a) Obavještajno-sigurnosne i nadzorne službe u komšiluku: Pravo na privatnost
Alternativno 1b) Obavještajno-sigurnosne i nadzorne službe u komšiluku: Prvi prozor do ulaza – prva linija odbrane

2. Teorija ograničenog vidnog polja: oftalmologija za početnike (analiza procesa virenja u tuđe kese pred liftom i na ulazu u zgradu u gomukasana pozi, preuzetoj s naprednih kurseva joge)

3. Zabadanje nosa: Komšiluk i seksualno-reproduktivno zdravlje (analiza zadiruće-upitnih rečenica: je l’ se udala; nije l’ se udala; je l’ rodila; čije je rodila; ka’će rodit; ka’će drugo; je l’ i to njegovo; svako dijete ima svoju nafaku; šta mislite dokad ćete; neka ljubi ko god koga hoće, al’ ne u mojoj kući) (uvod u detektivsko-ispitivačke discipline)

4. Osnove kreditnog poslovanja sa stanovništvom: mladi i kredit: kupite stan; šta će vam taj mali, uzmite veći, do’će djeca; vakat vam je; nigdje čovjeku nije k'o na svom; kako mislite podstanar; hajde, bogati, biće posla, bitno je stan da kupite na četeres godina). Moto: dao za jednu ratu il’ za jednu kiriju, isto ti dođe

5. Kontekstualizacija odgojnih uputa i savremena pedagogija (Zato što sam ja tako rekla, eto zašto!; Uvijek nosi čist veš, u slučaju da zaglaviš u bolnici; Rekla sam ti miliontristašezdesetpethiljada puta – ne preuveličavaj!; Nastavi da se smiješ i dat ću ti razlog da plačeš!). Rad na eseju o prevalenciji i incidenciji bubrežnih oboljenja kod osoba treće životne dobi pod naslovom Priča o propuhu, potkošulji i smrti

6. Antibiotici i Balkan (antibiotik kao univerzalni izbor (svelijek, eliksir), leksilijum i svakodnevnica, apaurinologija, klasična teorija odabira lijekova (meni je pomoglo, što ne probaš, deder). Poslovice: Prijeki lijek, spomenućeš me

7. Voda, struja, plin (diskurzivne formacije u infrastrukturi)

8. Liftologija (kako započeti i okončati dijalog u liftu i pritom sačuvati privatnost)

9. Uvod u tanatologiju (saučešća, tehvidi i mevludi, kako započeti i okončati dijalog o umrlom u liftu i pritom sačuvati tuđu privatnost)

10. Mlaćenje gloginja tuđim spolovilom (kako učestvovati u razgovoru koji vas se uopšte ne tiče i izaći kao pobjednik nametnuvši mišljenje trećoj osobi)

11. Inkluzivne politike u urbanim kohabitatima (nove komšije: od prezira, bijesa, zavisti i ljubomore do prihvatanja)

12. Komšijske odrednice mentalnog zdravlja i kako ga zaštititi (upravljanje emocijama i odlaganje fizičkog obračuna u vrijeme renoviranja i/ili izgradnje)

Izborni modul:
Gotove jufke: ugursuzluk ili emancipacija? Polazna tačka kursa je konfrontacija dva dominantna principa: čitanje gotove jufke iz rakursa patrijarhalne matrice, odnosno emancipatornog modela na raskrižju trećeg i četvrtog vala feminizma. U kursu se nastoji dokazati čvrsto ukorijenjena binarnost (opozicijski model) u kojem nije očekivajuće da razvijačica jufke stupa u interakciju s konzumenticom gotove jufke. Ovaj agon razvija i duboku društvenu podijeljenost, koja otvara polje proučavanja matrice konflikta na relaciji domaćica – zaposlena žena. (Kurs razvijen u suradnji s kolegicom Lejlom Trščić iz Zavoda za agoniju i ekstazu obrazovnog sistema.)

Struktura ocjene:
• Prisustvo na nastavi se vrednuje s 10 %
• Kolokvij iz antropologije svakodnevice: odlazak na saučešće ili tehvid 10 %
• Kolokvij iz medicine: priložiti istoriju bolesti s terapijskim intervencijama 10 %
• Odlazak nadriljekaru: homeopatija, visak i bioenergija (alternativno: salijevanje strave) 15 %
• Vježbe iz liftologije: provlačenje s dvije kese bez svjedoka – priložiti videosnimak 5 % (bacanje smeća s prozora povlači zabranu izlaska na ispit)

Završni ispit 50 %:
a) Vještačka oplodnja bez znanja komšiluka
b) Renoviranje stana bez znanja i reakcije komšiluka (subliminalno renoviranje)
c) Sjećam te se kad si ‘volicki bio: dokumentovanje rasta djeteta s najširim rasponom neuočenog rasta (vas ili vašeg srodnika) od komšiluka
d) Opisati i objasniti slučaj neinformisanosti osoblja lokalnog granapa s promjenama u vašem životu (terenski rad)

Milena je isprva bila oduševljena komplementarnošću mog prijedloga s bazičnim kursom Domaćinstva 1. Onda je popizdila. Što ovo nije već u školama. Pričala je o tome cijeli sat. Bila je glasna i granala je rukama. Htio sam ponešto dodati, ali sam napipao čvorugu na glavi i odlučio samo slušati.