Reli Dakar 2023 bit će 45. izdanje kultne trke, te četvrto koje se održava u Saudijskoj Arabiji. Od 31. decembra 2022. do 15. januara 2023. godine, najbolji svjetski vozači terenskih trka će u 14 etapa preći 8.549 kilometara, od čega će 4.706 km biti „specijalne“ dionice. Tim Red Bull Desert Wings ponovo se može pohvaliti impresivnim sastavom, prepunim šampiona i velikih imena motosporta.

Počeci relija Dakar datiraju iz 1977. godine, kada je francuski motociklista Thierry Sabine zalutao u libijskoj pustinji tokom relija Abidjan-Nica. Nakon što je uspio pronaći izlaz iz pustinje Francuz je odlučio da na osnovu svog iskustva kreira trku koja bi start imala u Evropi, nastavljala se u Alžiru, preko Sahare, sve do cilja u Dakaru. Od tada se reli iz Afrike selio do Južne Amerike, a sada i Saudijske Arabije.

Reli traje između 10 i 15 dana, sa po jednom etapom svakog dana, a svaka od njih sadrži barem jednu „specijalnu“ dionicu dugu nekoliko stotina kilometara, koja može biti cestovna ili off-road.

Najteži protivnik kojeg će takmičari imati je sama ruta, koja je duža i sadrži više pješčanih dina i potencijalnih zamki za vozače nego bilo koja druga otkako se reli preselio na Bliski istok. Takmičari tokom uvodnog dana (prologa) i u 14 etapa trebaju savladati ukupnu razdaljinu od osam i po hiljada kilometara, od čega skoro pet hiljada kilometara čine „specijalne“ dionice. Reli počinje 31. decembra 2022. u Yanbuu na obali Crvenog mora, a završava 15. januara 2023. u Dammamu u Arapskom zaljevu.

Tim Red Bull Desert Wings tradicionalno je u konkurenciji za najviša odličja. I ove godine njihova ekipa obiluje velikim šampionskim imenima, ali i novim obećavajućim talentima, spremnim da idu do krajnjih granica na pijesku Saudijske Arabije, u najtežem testu izdržljivosti u svijetu motosporta.

Kada je riječ o kandidatima za titulu u kategoriji automobila, logično je početi od aktuelnog prvaka Nassera Al-Attiyaha (Katar). On je sa Mathieuom Baumelom (Francuska) osvojio Dakar 2022, te prvo izdanje FIA Svjetskog rally-raid prvenstva. U Saudijsku Arabiju stižu sa Toyotom GR DKR Hilux T1+. „Spremni smo da branimo titulu. Bilo bi nevjerovatno ponovo pobijediti“, kaže 51-godišnji Kataranin.

Toyote Hilux vozit će i dvojci Giniel De Villiers/Dennis Murphy (Južna Afrika) i Lucas Moraes (Brazil)/Timo Gottschalk (Njemačka). Zanimljivo je da je ovo De Villiersu (pobjedniku iz 2009.) čak 20. učešće na reliju Dakar, dok će Moraes debitovati. „Takmičiti se u ovoj trci u najvišoj kategoriji za reli vozača je kao stići do Formule 1“, rekao je Moraes.

Sébastien Loeb (Francuska) je na prošlom izdanju relija završio kao drugoplasirani iza Al-Attiyaha, a isto se desilo i u Svjetskom rally-raid prvenstvu. Rekorder po broju WRC titula (devet) i njegov suvozač Fabian Lurquin (Belgija) vozit će BRX Prodrive Hunter, a cilj im je ovog puta vrh pobjedničkog postolja.

„Na prošlom Dakaru, kao i tokom sezone, bili smo konkurentni. U pogledu učinka, možemo parirati Nasseru“, samouvjeren je Loeb.

Ekipa Audi Sporta je za drugi dolazak u Saudijsku Arabiju remontirala svoj prototip na električni pogon. U Audiju RS Q e-tron E2 za titulu će se boriti trostruki pobjednici Dakara, Španci Carlos Sainz i Lucas Cruz. „Cilj mora biti borba za pobjedu“, optimističan je Sainz, popularni ‘El Matador’.

Sainzu se u timu Audi Sporta ponovo pridružio i „gospodin Dakar“ lično: 14-struki šampion, Francuz Stéphane Peterhansel, sa suvozačem i zemljakom Edouardom Boulangerom. Uz njih, Audi Sport će još jednom predstavljati i Šveđani Mattias Ekström i Emil Bergkvist. „Vozio sam mnoga vozila u pustinji, ali Audi je naprosto senzacionalan na dinama“, oduševljen je svojim automobilom Peterhansel.

Španjolka Laia Sanz je legenda pustinjskih trka zahvaljujući sjajnim nastupima na dvotočkašima, upisavši i jedan plasman među prvih deset. Ona nastavlja svoj prelazak na četiri točka, a na narednom Dakar reliju takmičit će se u Astraninom T1 buggyju, uz suvozača Maurizia Gerinija (Italija). „Na Dakar po drugi put dolazim u automobilu, s ciljem da popravim prošlogodišnji rezultat“, kaže Sanz.

Još jedan redovan učesnik relija koji je dva točka zamijenio sa četiri je Poljak Kuba Przygonski. Njegova ambicija – sasvim realna – je da svoj MINI sa suvozačem Armandom Monleonom (Španija) doveze do pobjedničkog postolja. „Zaista jedva čekamo reli Dakar, jer ćemo moći da vidimo kakav je potencijal našeg automobila u poređenju sa drugima“, izjavio je Przygoński.

Aktuelni pobjednik relija Dakar u kategoriji motocikla i osvajač FIM Svjetskog rally-raid prvenstva, Britanac Sam Sunderland, u pohodu na svoju treću pobjedu na Dakaru predstavljat će tim Red Bull GASGAS Factory Racinga. „Izgleda da će reli 2023. godine biti jedan od najtežih ikada. Nemam nikakvih iluzija u pogledu toga šta to znači“, izjavio je Sunderland.

Za Red Bull GASGAS Factory Racing nastupit će i Australac Daniel Sanders (četvtoplasirani 2021. godine), a na svom KTM 450 Rally motociklu ponovo će biti dvostruki pobjednik Dakara Toby Price. „Teren u Saudijskoj Arabiji reli čini jako brzim. U nekim etapama sprinta se do kraja“, kaže Sanders.

Ekipa Red Bull KTM Factory Racinga u svom sastavu takođe ima bivše šampione Matthiasa Walknera (Austrija) i Kevina Benavidesa (Argentina), a uz njih su još i Štefan Svitko (Slovačka), Mohammed Balooshi (UAE) i Camille Chapeliere (Francuska).

U kategoriji T3 (lagani prototipi), do nove titule pokušat će doći aktuelni pobjednici Dakara Čileanci Chaleco Lopez i Juan Pablo Latrach.