Italijanke Elena Favilli i Francesca Cavallo autorice su uspješnice Priče za laku noć za djevojčice buntovnice, knjige za djecu koja jednostavnim jezikom osvjetljava obično previđane žene koje su svojim djelovanjem u različitim oblastima i dijelovima planete mijenjale svijet i još uvijek to čine. S Elenom i Francescom razgovarale smo povodom bosanskohercegovačkog izdanja knjige, koja se u ovdašnjim knjižarama našla posredstvom izdavačke kuće Buybook.

Piše: Tamara Zablocki

Elena Favilli odrasla je među vinogradima i maslinicima u malom toskanskom selu u kojem je bila jedino dijete. Djetinjstvo bez vršnjaka bilo je, prema njenim riječima, usamljeničko iskustvo, ali ju je također naučilo da bude nezavisna i da rukovodi vlastitim životom. Za uzor je imala svoju majku, doktoricu koja joj je vlastitim radom i neprestanim učenjem pokazivala da su stvari moguće. Za to vrijeme, Francesca Cavallo je rasla u Lizzanu, u Apuliji, regiji u samoj peti italijanske čizme, daleko od pitoreskne Italije kakvu poznajemo sa razglednica. U Francescinoj porodici postoji predanje da je prva riječ koju je djevojčica izgovorila bila „Ne.“ Njena odgajateljica u vrtiću tražila da bude dodatno plaćena, budući da je bila zahtjevno dijete, ispričala je Cavallo za Guardian.

Novinarka Favilli i spisateljica te pozorišna rediteljka Cavallo upoznale su se u Milanu, zaljubile, provele skupa posljednjih desetak godina, a prije dvije godine i ozakonile svoju vezu. Zajedničkim su snagama osnovale medijsku kuću za djecu, Timbuktu, čiji je prvi projekat bio istoimeni iPad magazin za djecu, te uskoro osvojile nagrade koje su ih odvele u San Francisco, svjetsku prijestonicu startupa. Dječiji svijet i poruke koje stižu do mališana putem različitih medija postali su im dobro poznati kroz nastojanje da razviju kompaniju, ali i sam isuviše „momački“ svijet Silicijske doline, koja bi, kako se pričalo, trebala biti svjetsko vrelo inovativnosti, kreativnosti i progresivnosti. Favilli i Cavallo često su bile jedine žene na sastancima, a nerijetko im je poručivano da kao dvije žene neće bogzna šta postići na tržištu ideja koje trebaju finansiranje.

„Naš rad u dječijim medijima pokazao nam je da postoji rodna nejednakost i željele smo se s tim obračunati. Niti jedna priča uz koju smo i same odrastale nije pripovijedala o djevojčici koja je uzela vlastitu sudbinu u svoje ruke i napravila nešto svoje bez pomoći princa, brata ili miša. Do polaska u školu, djevojčice već imaju manje samopouzdanja nego dječaci. Zašto je to tako? Možda zato što ne možeš postati nešto što nikad nisi vidjela? Možda zato što nikad nisi vidjela da neko s kim se možeš poistovjetiti osvane na naslovnici novina? Možda zato što su svi filmovi, crtani, knjige i televizijske emisije zasnovani na muškim likovima? Odlučile smo uraditi nešto po tom pitanju i tako su nastale Priče za laku noć za djevojčice buntovnice. Svaka djevojčica zaslužuje odrastati misleći da može postati sve što želi“, ispričale su za Urban magazin.

Najbolje finansirana knjiga u historiji Kickstartera

Do sada prodata u više od milion primjeraka i prevedena na preko trideset jezika, knjiga Priče za laku noć za djevojčice buntovnice zaživjela je prije dvije godine i to zahvaljujući grupnom finansiranju putem Kickstartera. Književno djelo Elene Favilli i Francesce Cavallo internetska je zajednica s donacijama iz više od sedamdeset zemalja podržala s preko 675.000 dolara, premda je cilj autorica bilo prikupiti tek 40.000 dolara za objavljivanje knjige. Ideja koja je postala najbolje finansirana knjiga u historiji Kickstartera u Silicijskoj dolini nije obećavala, a dvojac nije naišao ni na razumijevanje u tradicionalnom izdavaštvu. „Dok smo radile na pokretanju izdavačke kuće za djecu, Timbuktu, rečeno nam je da kao dvije djevojke nikad nećemo uspjeti dobiti novac od investitora iz Silicijske doline. Zato smo odlučile pokrenuti Kickstarter kampanju za Priče za laku noć za djevojčice buntovnice i zabilježile ogroman uspjeh.“

Srećom, mnogima se činio važnim nastanak knjige koja će postati važan dio odrastanja djevojčica (ali i dječaka) širom svijeta, jer podsjeća na naučnice, sportistkinje, umjetnice, aktivistkinje, inženjerke čiji se doprinosi čovječanstvu na časovima historije u školama, ali i u medijima, prečesto zaobilaze. O zanemarenosti istaknutih žena u javnom diskursu svjedoči činjenica da za mnoge od žena zastupljenih u knjizi niste čuli, čak i ako iza sebe imate dugi staž praćenja književnosti koju pišu spisateljice ili ženskog sporta, čak i ako ste feministkinja. „Nažalost, ženske priče su velikim dijelom zanemarene u historiji i još je više tih priča od onih koje smo skupile u knjigama. Priče za laku noć za djevojčice buntovnice podstakle su globalnu diskusiju o tome. Moramo održati diskusiju živom i slaviti nevjerovatna postignuća žena kako bi djeca odrastala uz različite uzore“, istakle su Elena i Francesca u razgovoru za Urban magazin.

Priče za laku noć za djevojčice buntovnice pripovijedaju o italijanskoj neurologinji i nobelovki Riti Levi Montalcini, matematičarki i prvoj programerki Adi Lovelace, meksičkoj slikarki i komunistkinji Fridi Kahlo, saudijskoj pokretačici kampanje za pravo na vožnju automobila za saudijske žene Manal al-Sharif, novozelandskoj sufražetkinji Kate Sheppard, fizičarki, hemičarki i prvoj osobi koja je Nobelovu nagradu dobila dva puta Marie Curie, ruskoj novinarki i aktivistkinji Ani Politkovskaji, britanskoj primatologinji Jane Goodall, umjetnici Yoko Ono, pjevačici i aktivistkinji Nini Simone, arhitektici Zahi Hadid, kenijskoj biologinji i aktivistkinji Wangari Maathai, američkoj umjetničkoj gimnastičarki Simone Biles, avijatičarki Ameliji Earhart, aktivistkinji Rosi Parks, slijepoj kubanskoj balerini Aliciji Alonso, irskoj gusarki Grace O'Malley, italijanskoj partizanki Claudiji Ruggerini…

Priče su pojednostavljene da bi bile razumljive djeci najmlađeg uzrasta, počinju prepoznatljivim bajkovitim „Bila jednom jedna…“, ali se tiču ponajviše stvarnosti. Stvarnosti koju su ove žene trpjele rodivši se, recimo, u ratom zahvaćenom Sudanu ili u robovlasničkom sistemu, ali i mijenjale, prkoseći društvenim okolnostima. Opremljene ilustracijama šezdeset ilustratorica iz cijelog svijeta i kratkim citatima samih protagonistkinja, priče o ženama koje su obilježile vrijeme u kojem su živjele, od antičkog do našeg doba, pune su simpatičnih detalja koje će zainteresovati djecu, poput činjenice da se avion Amelije Earhart zvao Kanarinac ili informacije da je kuharica Julia Child karijeru započela kao ratna špijunka. Knjiga namijenjena prvenstveno djeci, međutim, poslužit će i kao udžbenik za odavno odrasle, stasale uz narative iz kojih su buntovne, nekonvencionalne žene obično bile isključene.

Problem uvrštavanja Margaret Thatcher

Uzimajući u obzir žene iz svih kutaka svijeta, pripadnice različitih rasa i djelatnice mnoštva profesija, Priče za laku noć za djevojčice buntovnice štivo su koje podjednako dobro funkcioniše kao skup uzora za djevojčice iz Italije, Bosne i Hercegovine i iz Pakistana. Pojedina imena uvrštena u knjigu su, ipak, kontroverzna i neočekivana, poput bivše britanske premijerke Margaret Thatcher, konzervativne političarke u čiju zaostavštinu spada nemilosrdni rat protiv sindikata, privatizacija i uništavanje dijelova industrije Velike Britanije, te smanjenje izdvajanja javnog novca za školstvo. Između stotinu žena koje, prema mišljenju autorica, zaslužuju da djevojčice uče o njima, našla se i Aung San Suu Kyi, premijerka Mijanmara oštro kritikovana zbog odnosa prema Rohinja muslimanima iz te države, te perjanice liberalnog feminizma Hillary Clinton i Michelle Obama.

Uvrštavanje Thatcher uzrok je većine negativnih kritika knjige, budući da je prvu britansku premijerku, koja je siromašne učinila siromašnijima, ratovala s radničkom klasom, udvostručila broj siromašnih penzionera i djece, ali i podržavala sistem apartheida u Južnoafričkoj Republici te drugovala s diktatorima poput Augusta Pinocheta, teško doživjeti kao dobar uzor. Sve to u knjizi je svedeno na opasku kako se „narodu nije nikako svidjelo kad je djeci u britanskim osnovnim školama ukinula besplatno mlijeko“, te ocjenu da Thatcher nikad nije poklekla pritiscima da donese odluku s kojom se nije slagala. Pametnije bi, možda, bilo navesti kako je Thatcher podsjetnik da žena na istaknutoj političkoj poziciji ne znači nužno i korak naprijed za sve žene. Uostalom, istraživanje Historical Writers’ Association potvrdilo je da je bila najlošiji premijer u 100 godina Velike Britanije.

Elena Favilli i Francesca Cavallo, ipak, ne vide problem u postojanju nekolicine kontroverznih ličnosti među stotinu žena koje su izabrale za svoju prvu knjigu, te u intervjuima često tvrde kako ni svi muškarci koje izučavamo kao historijski važne ličnosti nisu bezgrešni. „Želimo pokazati djevojčicama i mladim ženama da nije uvijek važno da budu voljene i da se dopadnu. Ne želimo uključiti samo savršene žene ili svetice, dozvoljeno je da budu i nesavršene. Ovo su priče o ženama koje su živjele prema vlastitim pravilima, to je ono što je važno. Pri izboru žena čije smo priče uvrstile držale smo se tri osnovna kriterija: željele smo obuhvatiti širok raspon različitih profesija i područja djelovanja; željele smo uvrstiti žene iz svih dijelova svijeta; nastojale smo izabrati žene s fascinantnim životnim pričama koje bi zainteresovale čitateljke i čitaoce“, istakle su naše sagovornice.

Uspjeh prve knjige uslovio je nastanak drugog dijela Priča za laku noć za djevojčice buntovnice, koji je nedavno objavljen. Prema riječima Favilli i Cavallo, drugi dio je dobrim dijelom zasnovan na sugestijama s kojima su im se javljale same čitateljke i čitaoci. „Neke od tih priča pripovijedaju o prvoj ženskoj jedinici za zaštitu divljih životinja u Južnoafričkoj Republici Crnim mambama, njujorškoj vatrogaskinji tajlandskog porijekla Sarinyi Srisakul, iranskoj matematičarki Maryam Mirzakhani, iračkoj aktivistkinji za ljudska prava Nadiji Murad, te irskoj avijatičarki Lilian Bland.“ U drugoj knjizi našle su se i Beyoncé, njemačka kancelarka Angela Merkel, te špijunka Mata Hari. Svjedočimo nečemu većem od samih knjiga, mišljenja su autorice. „Riječ je o pokretu djevojčica buntovnica koji osnažuje djevojčice i žene kroz primjere izvanrednih, nekonvencionalnih žena koje su mijenjale i mijenjaju svijet.“