Piše: A. Bu.

Toyota je tržištu ponudila još jedan SUV model, a ovog puta je riječ o gradskom modelu koji će se na tržištu boriti s već etabliranim modelima, od kojih neki već imaju i dvije generacije. A u borbu ulazi spremna s izvrsnim atmosferskim benzincem koji troši malo, te zanimljivim izgledom i dobrom ponudom prostora u kompaktnim dimenzijama.

Iako se vjerojatno gotovo nitko ne sjeća modela Urban Cruiser, gradskog SUV modela koji je bio predstavljen 2008. godine i koji je bio ispred svog vremena, pa je radi lošeg uspjeha ukinut s europskog tržišta već 2011. godine, a sada, 10 godina kasnije stiže njegov nasljednik koji neće imati istih problema.

Naime, Yaris Cross, kao što mu i ime govori, je nastao na temeljima gradskog Yarisa koji je nabildan, povećana mu je udaljenost od tla i dobio je masivniji prednji dio, što je dovoljno da bude privlačan i zanimljiv. Naravno, tu su i neki detalji koji podsjećaju na RAV4, što uvijek dobro dođe.

Yaris Cross je dostupan s benzinskim i hibridnim pogonom, a testirali smo benzinsku izvedbu sa 125 KS bez turba, a navedena izvedba se pokazala kao zanimljiv izbor, jer je automobil išao dosta dobro, a potrošnja je niska, pa nas baš zanima kako će se ponašati hibridna inačica. Tu treba naglasiti i kako je benzinac dostupan samo s prednjim pogonom, dok se hibrid može dobiti i s pogonom na sve kotače.

Dizajn i praktičnost

Sprijeda su dizajnerske razlike između Yarisa i Yarisa Cross najveće, pa Cross izvedba donosi potpuno novi prednji dio koji je prilično okomit s visoko postavljenim svjetlima, dok su LED dnevna svjetla postavljena okomito u rubove branika, pa mu to daje dojam još veće visine. Po nama je dizajn uspio i dovoljno je drugačiji kako iz daljine ne bi lako mogli promiješati ovaj model s nekim drugim.

Gledajući s boka, mišićavi dizajn je najvidljiviji, s linijama koje se penju uvis prema kraju vozila, a veliki otvori za kotače i plastične zaštitne obloge mu daju dodatnu robusnost. Testni je model bio opremljen 17-inčnim aluminijskim naplatcima, a dvobojna zlatno-crna karoserija mu odlično stoji, jer uz crni krov i crne obloge, samo središnji dio je zlatno-žut.

Osim veće visine, stražnji kraj je najsličniji klasičnom Yarisu s kojeg je preuzet dizajn stražnjih svjetala koja rade malenu policu, odnosno izbočinu iza stražnjeg prozora. Takozvane mačje oči su postavljene okomito uz rubove branika, pa nastavljaju dizajnerski dio prednjeg branika.

Otvor prtljažnika je dovoljno velik, a prtljažnik je velik i dobro iskoristiv. Obujam mu je 397 litara, a s preklopljenim naslonima obujam raste na 1097 litara. Šteta je samo što nema nikakve police za dvostruko dno, iako postoje nosači, jer s preklopljenim naslonima utovarna površina nije ravna, dok bi s dodatnom policom to bio slučaj. Možda će se uskoro ponuditi i to rješenje.

Unutrašnjost

Toyota Yaris Cross unutrašnjost gotovo u potpunosti dijeli s Yarisom, i to nije ništa loše, dapače. Sve je uređeno kako treba, a prekidači su logično postavljeni, jedino bi kvaliteta plastike mogla biti bolja, jer je na većini dijelova poprilično tvrda, no nigdje ništa ne škripi i ne cvili, a to je najvažnije.

U odnosu na Yarisa donosi središnji naslon za ruke između prednjih sjedala, koji je dovoljno velik, no voljeli bi da je malo bolje podstavljen jer ovako nakon duže vožnje zna žuljati. No zato je prostranost za ovu klasu odlična. Prostora na prednjim sjedalima ima i više nego dovoljno, a straga se ”lakše diše” nego u Yarisu, u svakom pogledu. Samo je prava šteta što ni Yaris Cross nema ventilacijske otvore za stražnja sjedala, također oni koji sjede otraga uskraćeni su i za USB priključak!

Ispred vozača se nalazi kombinirana analogno-digitalna instrument ploča, i ona se u potpunosti razlikuje u odnosu na klasičan Yaris, a dolazi sa 7-inčnim zaslonom oko kojeg su postavljeni analogni brojač okretaja s jedne strane i pokazivač temperature i spremnika goriva s druge strane. Tu je i 8-inčni multimedijski zaslon s fizičkim tipkama prečaca oko njega, pa ni njegovo korištenje prilikom vožnje nije previše komplicirano.

Tu je i praktična polica, a ispod nje su komande klima uređaja koji je ručni, iako je ovo treći po redu paket opreme. I ne, ne zamjeramo to nimalo, jer je podešavanje toliko precizno i jednostavno da nam je žao što više automobila nema ručnu klimu. Iako je automatska dobra, često se ne može podesiti najpreciznije pa puše ili preslabo ili prejako, što svakako nije najugodnije.

Motor i vožnja

Testni model je pokretao 1,5-litreni atmosferski benzinac s tri cilindra koji razvija maksimalnu snagu od 92 kW/125 KS i nudi 153 Nm okretnog momenta pri visokih 4800 okretaja, a uparen je sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem a pogon se prenosi na prednje kotače. Ovaj motora je dostupan samo na određenim europskim tržištima, dok je na drugima dostupan samo kao hibrid.

Ono što u današnje vrijeme začuđuje je i što nema ugrađenog start/stop sustava, a nakon Yarisa, i u Yarisu Cross se pokazao kao idealan suputnik. Voli se vrtjeti u višim okretajima, a tamo ga treba i držati ako želite živahniju vožnju, a čak ni tada nije (pre)glasan.

Tu je i dobar mjenjač koji je precizan, a iznenađujuće je što ga se ne treba (pre)često koristiti jer je motor, bez obzira na to što nije potpomognut turbom, dovoljno snažan i pri nešto nižim okretajima. Uglavnom, vozit ćete ga s osmjehom na licu.

A još veći osmjeh ćete imati kada vidite potrošnju, koja nam je tijekom testa bila 6,5 litara! Da, Yaris Cross je štedljiv, pa će na otvorenoj cesti trošiti i ispod 5 litara, dok će naviše trošiti u gradu i na autocesti, kada je potrošnja između 7 i 8 litara. Pažljiviji će vozači u gradu bez problema trošiti oko 7 litara, što je u današnje vrijeme visokih cijena goriva prilično važno.

Iako se sjedi povišeno, pa je preglednost dobra, Yaris Cross se i kroz zavoje vozi dobro i bez nekih velikih naginjanja karoserije. Doduše, nije da ćete s njime obarati brzinske rekorde, no i brži prolasci su ugodni, no ovjes je podešen za udobnost, pa ga tako treba i voziti. A udobnost ne narušavaju ni 17-inčne niskoprofilne gume, pa je ukupan dojam u vožnji dobar.

Zaključak i cijene

Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iW BiTone kakvu smo testirali košta 39.210 KM, dok joj je cijena bez dvobojne karoserije i perla boje nešto niža. To je fer cijena ako pogledate konkurenciju, a ne smijete zaboraviti ni kako s Toyotom, ako ćete odlaziti u ovlašteni servis, produljujete garanciju i do 10 godina!

Benzinska izvedba je dostupna s ukupno četiri paketa opreme, a početni model je Luna i njegova cijena kreće od 33.140 KM, dok je pak najskuplja opcija paket Elegant po cijeni od 42.410 KM.

Uspoređujući s hibridnom inačicom, gdje Yaris Cross hibrid Sport košta 52.730 KM, razlika u cijeni je pozamašnih 10.000 KM, no treba uzeti u obzir kako s hibridom dolazi automatski mjenjač, koji inače u benzinskoj izvedbi plaća dodatno.

Za kraj možemo zaključiti kako Toyota Yaris Cross ima svjetlu budućnost, jer je riječ o dobro napravljenom paketu koji se nudi po dobroj cijeni, a radi poslovične Toyotine kvalitete, kupci će zažmiriti na tvrđu plastiku i poneki jeftini detalj, te na kraju biti zadovoljni.

Tehničke karakteristike

Yaris Cross 1.5 VVT-iW BiTone
Vrsta motora: Benzinski
Obujam motora: 1490 ccm
Broj cilindara: 3
Snaga u KS: 125 KS pri 6600 o/min
Snaga u kWh: 92 kWh pri 6600 o/min
Okretni moment: 153 Nm pri 4800 o/min
Mjenjač: 6 stupnjeva
Pogon: prednji pogon
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,90 s
Maksimalna brzina: 180 km/h
Potrošnja (grad): 6,20 l/100 km
Potrošnja (otvorena cesta): 5,70 l/100 km
Potrošnja (kombinarano): 5,70 l/100 km
Potrošnja (tijekom testa): 6,50 l/100 km
CO2 emisija: 130 g/km
Duljina: 4180 mm
Širina: 1765 mm
Visina: 1595 mm
Međuosovinski razmak: 2560 mm
Obujam prtljažnika: 397 l
Masa vozila: 1110 kg
Gume: 215/55 R17
Euro NCAP ocjena: 5
Cijena: 39.210 KM