U okviru 56. internacionalnog teatarskog festivala MESS večeras će u Narodnom pozorištu biti odigrana predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” u produkciji HAU teatra iz Berlina, Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca Rijeka, te Slovenskog mladinskog gledališča Ljubljana.

Predstava u režiji Olivera Frljića promatra Evropu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Evropu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno zatvara granice hiljadama koje bježe pred posljedicama evropske i američke politike. Dvadeseto stoljeće kao da je uporno radilo na poticanju nacionalnih narcizama koji su jednu masu učili da je bolja od drugih. Dvadeset i prvo stoljeće nastavlja istim lekcijama, koristeći se nepogrešivim oružjem: strahom. Sliku snažne, sjajne Europe nagriza rastuća paranoja i od svukud nam se šalje poruka: nigdje više niste sigurni. Strah je ipak najsigurniji preduvjet za mržnju. Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o hiljadama mrtvih na Bliskom Istoku? U trenutku jedne od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata trebamo li se s ponosom nazivati Evropljanima ili se Evrope trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice evropske stoljetne dominacije? Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji/ce dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima?

O zahtjevu zabrane izvođenja predstave

Inače, povodom saopštenja Hrvatskog kulturnog društva Napredak, te reakcija u pojedinim medijima, u kojima se traži zabrana izvođenja predstave “Naše nasilje i vaše nasilje”, direkcija Festivala MESS smatra da u demokratskim i slobodnim društvima umjetnici i umjetnice imaju pravo da kritički propituju sve aspekte društvene stvarnosti. Traženje zabrane predstave je izraz nedemokratskog čina s obzirom da su umjetničke slobode jedna od najvažnijih evropskih vrijednosti.

Možemo razumjeti svačiji izbor da ne prihvata različite umjetničke sadržaje, ali smo začuđeni kada se moralno arbitrira nad predstavom koja nije viđena, već se poziva na novinske naslove u kojima se prizori predstave sagledavaju van konteksta i autorske ideje. Svako ima slobodu izbora, pa tako i da ne posjećuje predstave čiji sadržaj ne podržava.

Ova predstava nema namjeru vrijeđati ničija religijska osjećanja, već ukazuje na političko licemjerje Zapada koje je indiferentno spram stradanja neevropskog stanovništva. Nakon izvedbi u Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, te nakon Bosne i Hercegovine, predstava putuje u Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju i Rumuniju. Festival MESS je kroz cjelokupni program 56. izdanja u fokusu imao izbjegličke teme u kojima smo kritikovali akt nasilja i netolerancije spram civilizacijskih vrijednosti i humanizma. Upravo u tom tonu je i predstava “Naše nasilje i vaše nasilje”, navedeno je u saopštenju direkcije festivala MESS.

U direkciju festivala stigao je i zvanični demanti producenata predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” koji prenosimo u cjelosti.

“Povodom medijskih napisa i poziva na zabranjivanje predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” na Internacionalnom festivalu MESS, uprave Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane i HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke ovim putem demantiraju neistinite i paušalne medijske navode koji se već nekoliko dana uporno prepisuju i stvaraju sasvim pogrešnu medijsku sliku predstave. Naime, scene opisane u medijima izvađene su iz konteksta, njihovo značenje ne odgovara stvarnom značenju koje one imaju u predstavi, kao ni njenim namjerama. Predstava upravo metodom subverzivne afirmacije kritizira ono za što ju se uporno optužuje i ni u jednom svom segmentu nema namjeru uvrijediti niti omalovažiti bilo koju vjersku zajednicu, ne dovodi u pitanje vrijednosti niti jedne religije, nego postavlja pitanje njihove ovisnosti o liberalno-kapitalističkom sistemu kojeg svakodnevno živimo, te istovremeno poziva postkolonijalnu Europu da preuzme odgovornost za svoju prošlost. Naslovi poput Skandalozno nasilje nad vjernicima i njihovim svetinjama ili pak optužbe za bogohuljenje i govor mržnje, predstavljaju ozbiljan oblik medijske manipulacije, pogotovo stoga što predstavu osuđuju isključivo na temelju pojednostavljenih novinskih članaka koje su pak pisali većinom novinari koji predstavu nisu pogledali. Kao jedan od primjera očite medijske manipulacije jest i vijest da su na tijelima glumaca ispisani reci iz Kur'ana, što ne odgovara istini. Izvođačka tijela ispisana arapskim slovima inspirirana su video radovima iranske umjetnice Şirin Neşat, a na glumačkim tijelima arapskim slovima ispisana je samo jedna rečenica “Arapski je jezik, a ne oružje”. Upravo je u toj rečenici sadržana i jedna od bitnih namjera predstave.”