Imelda Ramović i Mirel Hadžijusufović čine dizajnerski i ilustratorski dvojac iz Sarajeva koji već godinama djeluje u Zagrebu, a njihov najnoviji rad, tepih Glitch.ba koji spaja savremeni dizajn i tradicionalne, tkane tepihe kakve svi poznajemo iz kuća svojih baka i djedova, bio je povod za razgovor o njihovom radu, samostalnom, agencijskom, primjeni dizajna u svakodnevici i nezanemarivoj važnosti promocije.

Tradicija u savremeno doba

Glitch.ba je, kako već i samo ime sugeriše, trenutna pogreška, zastoj iz digitalnog svijeta preveden u tradicionalni medij, vrlo poseban tepih čiji je cilj oživjeti i reinterpretirati autohtone vrijednosti tradicionalnih tepiha koji predstavljaju važan dio kulturne baštine Bosne i Hercegovine. Svjetlost dana najprije je ugledao u formi plakata, a kasnije se, kroz saradnju Imelde Ramović i Mirela Hadžijusufovića, dizajnerskog dvojca koji stoji iza ideje, s proizvođačem vunenih tepiha iz Zaboka, Regeneracijom, samo po sebi nametnulo da proces prebacivanja analognog u digitalno, što je bio plakat, treba obrnuti i iz digitalnog vratiti u analogno, što predstavljaju vuneni tepisi, od kojih je svaki unikatan i ručno rađen. Osim što je tepih koji bi mnogi poželjeli imati u svom domu, Glitch.ba je i jedan od projekata na koji je ovaj plodonosni duo, koji je karijeru počeo u Sarajevu, a nastavio u Zagrebu, najponosniji, kada ih pitate za radove u posljednjih par godina.

Glitch_2

“Kombinacijom tradicionalnih elemenata i novih digitalnih alata stvorili smo novu verziju tradicionalnog tepiha koja poštuje tradicionalne tehnike, vrijednosti i funkciju ali ih reinterpretira na savremeni način”, ispričali su Imelda i Mirel za Urban magazin, dodajući da je čuvanje kulturne baštine važno i u svijetu savremenog dizajna, naročito usljed globalizacije. “Dizajneri često imaju potrebu da slijepo slijede trendove. Nerijetko se hvalimo time kako dizajn kod nas i negdje ‘vani’ ne odskače po kvaliteti i to je istina, ali sve je ujedno postalo isto. Ono što čini razliku je kada uspiješ spojiti savremene tokove sa internim uticajima. Možemo to nazvati porijeklom, tradicijom, nekim unutrašnjim svemirom, ali u tom momentu se stvara autentičnost. Potrebno je dosta vremena da se to osvijesti, da se u vremenu globalizacije i hiperprodukcije ističe ono što nije pod uticajem trendova.” Dizajn na svakodnevnim, upotrebnim predmetima koje će ljudi željeti imati u svojim ormarima ili domovima, kakav je tepih, sasvim je logičan izbor, kaže dvojac koji je prije nekoliko godina predstavio Mireldy Shoes, grafički dizajn primijenjen na cipelama. “Dizajn po svojoj definiciji i jeste nešto što treba biti primjenjivo, tako su i plakat, i etiketa za vino, i odjevni predmet, i tepih samo njegovi mogući mediji, zavisno o ideji koju imate. Važno je s vremena na vrijeme mijenjati medij na kojem se djeluje jer rad u različitim sferama podrazumijeva drugačiji način razmišljanja i pristupa. Promjena percepcije osvježava i puni baterije.”

Posao koji usrećuje

Deset posljednjih godina, Imelda i Mirel rade u Hrvatskoj, ali ističu da povod za odlazak iz Bosne i Hercegovine nisu bile bolje prilike, u smislu odlaska “trbuhom za kruhom”. “Bilo nam je privlačno to da radimo u agenciji čiji nam se način razmišljanja i toga što proizvode sviđao. Kada su nas iz Brukete & Žinić pozvali da budemo dio njihovog kolektiva, to smo vidjeli kao mogućnost da nešto naučimo i radimo na zanimljivim projektima. Naravno da na hrvatskom tržištu postoje objektivne prednosti koje su nam vjerovatno svima jasne, ali u nekom kreativnom smislu nisu nužno velike razlike. Dobra ideja je jednako dobra i tu i tamo i negdje drugo.

Glitch_7

I nakon višegodišnjeg građenja karijere u susjedstvu, rada za zvučnu agenciju Bruketa & Žinić, niza samostalnih projekata, nagrada i učešća na festivalima među kojima se izdvajaju Red Dot, Magdalena, Type Directors Club, ADCC i Cresta, Imelda i Mirel sa dobrom dozom skromnosti posmatraju rad u polju grafičkog dizajna. “Bez potrebe za glorificiranjem, niti misticiranjem dizajna, rekli bismo da je to posao kao i bilo koji drugi. Ne mislimo kako dizajnom možeš spasiti svijet. Ali da ponekad može oduzeti i dodati vrijednost nekom proizvodu, to da. Znamo da možda zvuči generički, ali jako nam je važno, a to nas ujedno i usrećuje, kada uspješno riješimo zadatak koji smo dobili. To je ono što nas u konačnici motivira da budemo bolji i, uopšte, da radimo to što radimo”, objašnjavaju, ističući da i samostalni rad u dvoje, u vlastitoj firmi, ali i rad u velikoj agenciji imaju svoje prednosti.

“Do rješenja uvijek bolje dolaziš komunikacijom, kako međusobnom, a tako i s klijentom, a kako nas dvoje već dugo sarađujemo i oboje imamo neke stvari koje nam bolje ‘leže’, aktivnim dijalogom i razmjenom ideja se međusobno nadopunjavamo. Rad u agenciji podrazumijeva da postoji mnogo toga što je tebi kao zaposlenici ili zaposleniku nevidljivo, kao što su birokratske stavke, proces dobijanja posla i slično, a kada si sam svoj majstor, e tada je sve to tvoja briga i ne može preći ni na kog drugog. Samostalni rad, s druge strane, omogućuje ti da sam organizuješ svoju poslovnu rutinu i određuješ ciljeve, pa se u odnosu na njih i razvijaš.”

O važnosti promocije

Kako kažu, u novoj, mlađoj generaciji studentica i studenata sarajevske Akademije likovnih umjetnosti, koji su osnovali SOS festival dizajna, a sad stoje iza Pop-Up Sarajevo! koji pažnju usmjerava na ilustraciju, postoji veliki broj talentovanih dizajnerki i dizajnera, a iako savjete ne vole davati jer se pravila u struci mijenjaju sve većom brzinom i teško je sročiti nešto što će imati smisla za, recimo, pet godina, napominju da je promocija dio posla na koji svakako vrijedi obratiti veću pažnju. “Moramo ponovo spomenuti tu (ne)sretnu hiperprodukciju. Nikad do sada nije bilo tako lako doći do bilo kakve informacije. Ipak, problem u tome je što, razvojem tehnologije, dolazi do uniformisanosti kreativnog djelovanja: sve više stvari liče jedna na drugu. Teško da postoje izolovani sistemi koji nisu pod tim uticajem i koji bi se mogli razvijati bez opterećenja. Treba znati ne biti slijepo podređen kratkotrajnim trendovima. Ali, sama kreativnost i kvalitet nisu dovoljni: promocija je jednako bitna. Tek tada postoji mogućnost da u selektivnom upijanju informacija ne budete zaobiđeni.”