Novi rezultati Mastercard studije MasterIndex BiH 2017. pokazuju da su građanke i građani Bosne i Hercegovine upoznati sa pogodnostima elektronske trgovine, a 78,7% njih je već obavljalo online plaćanja.

Studija o finansijskim potrebama i navikama aktivnih korisnika i korisnica kartica u Bosni i Hercegovini ukazuje na to da 30% njih kupuje online nekoliko puta godišnje, 11,9% kupuje povremeno, zavisno od njihovih potreba, dok 11,8% kupuje bar jednom mjesečno. Najčešće se online plaćaju odjeća i obuća (30,8%), zatim elektronski uređaji (16,04%), mjesečni računi (15,6%) i smještaj za odmor (14,85%).

“Kada koristite online plaćanja, cijeli svijet je vaša prodavnica, tako da možemo reći da je najveća prednost online plaćanja široka dostupnost roba i usluga, 24/7. Činjenica da štedite vrijeme kupovinom od kuće umjesto stajanja u redovima prenatrpanih prodavnica, pogotovo u vrijeme praznika, razlog je više zbog kojeg je online kupovina svake godine sve popularnija”, rekla je Jelena Ristić, direktorica za Srbiju, Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu u kompaniji Mastercard.

MasterIndex je također ukazao da u procesu elektronske trgovine, 34% ispitanica i ispitanika plaća gotovinom po isporuci, dok 66% njih koristi elektronska plaćanja, od kojih je 39% naznačilo da preferira platne kartice kao način plaćanja. Ovo je odličan rezultat, jer pokazuje da su korisnice i korisnici kartica povezali pogodnosti i brzinu online kupovine sa pogodnostima i brzinom kartičnog plaćanja i drugih načina elektronskog plaćanja.

Više od polovine MasterIndex BiH ispitanica i ispitanika (50,6%) smatra da je online kupovina sigurna, dok je 39% neodlučno po ovom pitanju, što ukazuje na to da još uvijek postoji prostor za poboljšanje, kada je u pitanju edukacija korisnica i korisnika o sigurnim online plaćanjima. Stepen sigurnosti korisnica i korisnika prilikom online plaćanja u korelaciji je s praktičnim iskustvom, a korisnice i korisnici bi trebali pristupati online plaćanjima na isti način kao i standardnim plaćanjima karticama, tj. ne otkrivati nikome broj svojih kartica, PIN i CVC kodove, ne dijeliti te podatke online ili preko društvenih mreža. Također, moraju paziti da web stranica trgovca na kojoj unose svoje podatke ima simbol katanca i oznaku https: //, kao garanciju za sigurnu enkripciju podataka.

Također, savjetuje se potražiti Mastercard® SecureCode™ simbol na trgovačkoj stranici, jer je SecureCode usluga lični autorizacijski broj Mastercard kreditnih i debitnih kartica, koji se koristi tokom online kupovine. Samo vlasnik/vlasnica kartice i njihova banka znaju ispravan kod, koji se nikada ne dijeli sa trgovcem.

Beskontaktno plaćanje u svakodnevnim kupovinama

Već nekoliko godina jedan od glavnih trendova plaćanja u Centralnoj i Istočnoj Evropi je beskontaktno plaćanje. To je inovativna, brza, sigurna i praktična metoda plaćanja, jednostavnim dodirom beskontaktne kartice uz čitač. Mastercard je predstavio svoju beskontaktnu tehnologiju na tržištu BiH 2014. godine i do sada već 11 banaka izdaje Mastercard beskontaktne kartice. Glavni maloprodajni lanci kao i mali lokalni trgovci u zemlji opremljen su i  beskontaktnim POS terminalima.

MasterIndex BiH studija je pokazala da 22% ispitanica i ispitanika imaju i koriste beskontaktne kartice, a to su najčešće osobe starosti između 25-34 godine. Beskontaktna plaćanja uglavnom se koriste za kupovinu odjeće (35%), zatim u supermarketima (26,5%), parfumerijama i apotekama (22%). Ispitanice i ispitanici su također naznačili lokacije na kojima bi željeli plaćati beskontaktno, ali trenutno to nije moguće: vozila javnog prevoza (20,2%), taksi usluge (18%) i više restorana i kafića (17,5%).